27.02.2015
EGAP v oboru letecké techniky má tradici (TRADE NEWS )

Vodochody, kunovice a otrokovice. To jsou hlavní těžiště leteckého průmyslu v Česku. S nimi je již dvacet let svázána i pojišťovna EGAP, která podpořila bezpočet úspěšných exportů a podporuje tento obor výrazně i v současné době.

LÉTA DEVADESÁTÁ

Pokud jde o AERO Vodochody (dnes AERO Vodochody AEROSPACE), první významný případ byl pojištěn v roce 1994. Jednalo se o vývoz 12 kusů L-159 pro Ministerstvo obrany Tuniska na dlouhodobý vývozní odběratelský úvěr, který byl plně splacen o deset let později.
Pojištěné obchody Letu Kunovice se v 90. letech týkaly hlavně vývozů jeho klíčového produktu - malého dopravního letounu L-410. Celkem bylo pojištěno více než 20 těchto letounů, které mířily zejména do Indie, Tanzanie, Tuniska a Ugandy, ale i do Německa a Dánska. Při exportech do Indie se přitom uplatnilo financování formou leasingu.

NA PRAHU NOVÉHO TISÍCILETÍ

Po roce 2000 se realizovaly další významné kontrakty. Mezi ně patřil vývoz 17 kusů repasovaných L-39 opět do Tuniska. Tento případ úspěšně realizovala firma PAMCO Int., přičemž kompletní repase se prováděla v Aeru Vodochody. Společnost PAMCO v té době posilovala svoje obchodní postavení v leteckém oboru v ČR, což završila v roce 2005 majetkovým vstupem do akciové společnosti Let, která pak začala fungovat pod novým názvem Aircraft Industries.
A hned v dalších letech byly pojištěny dodávky osvědčených kunovických L-410, které mají za sebou už 45 let výroby. Konkrétně směřovaly do Brazílie a Uruguaye, Francouzské Guyany, Francie a na Kypr. Celkem se jednalo o víc než desítku letadel.

SOUČASNOST

Velkého a unikátního úspěchu dosáhla firma Aircraft Industries v loňském roce, kdy se i díky pojištění EGAP podařilo vyvézt letoun L-410 do Nepálu. Létá na pravidelné lince a přistává na letišti Lukla. Fanoušci letectví asi tuší, že jde o relativně nebezpečné přistávání v extrémních podmínkách. Právě to je ale základní předností letounu L-410 ve srovnání s konkurencí.
V roce 2007 započalo pojišťování výroby a úvěru na výrobu v Aeru Vodochody - šlo o nově získaný kontrakt na dodávku vrtulníků typu S-76 pro amerického výrobce Sikorsky Aircraft Corporation. „Aero bylo v tu dobu v přelomovém období. Poté, co v roce 2004 ze společnosti odešel po neúspěšném několikaletém působení americký Boeing, a po přechodném období, kdy vlastnictví přešlo na český stát, firmu v roce 2006 získal nový strategický partner - česko-slovenská finanční skupina Penta. Pro komerční banky bylo tehdy Aero příliš rizikové sousto, proto byla velmi důležitá úloha EGAP, který se společně s ČEB ujal pojištění, respektive financování pracovního kapitálu potřebného pro tuto pro Aero klíčovou výrobu,“ doplňuje Petr Martásek z obchodního úseku EGAP.
Pojišťování od roku 2007 pokračovalo úspěšně víc než šest let a za tu dobu byla pojištěna výroba 169 kusů vrtulníků. V roce 2013 se Aero dostalo již do stabilní finanční situace a financování programu vrtulníků převzaly komerční banky už bez EGAP. To však umožnilo pojišťovně EGAP vstoupit do dalšího dlouhodobého investičně-výrobního projektu Aera, a sice kooperační výroby důležitých dílů (náběžná hrana křídla, vykládací rampa a další) nového typu nákladního letadla KC-390 pro brazilského výrobce Embraer S. A.

SPOLUPRÁCE S US EXIM

Velmi úspěšný je také export leteckých motorů společnosti GE Aviation Czech z pražských Letňan (bývalá Waltrovka). Společnost začala spolupracovat s EGAP v roce 2013 - krátce poté, co se podařilo uzavřít reciproční smlouvu o poskytnutí zajištění s americkou Export Import Bank (US Exim). Čeští a američtí exportéři tak mohou snáze spolupracovat na projektech ve třetích zemích.
„Prvním projektem, při němž se smlouva pilotně využila, byl právě vývoz leteckých motorů GE Aviation CZ. Závod z pražských Letňan dodal americké společnosti Trush celkem šest nových leteckých motorů H80, které byly kompletně vyvinuté a vyrobené v Česku,“ říká generální ředitel EGAP Jan Procházka. Pražské Letňany jsou mimochodem kromě Spojených států jediné místo na světě, kde GE Aviation vyvíjí letecké motory.
Společnost Trush Co., která vyrábí lehká práškovací letadla na krátké lety, následně vyvezla letouny vybavené motorem H80 do Brazílie a Uruguaye. Hodnota motoru přitom přesahuje částku 330 tisíc dolarů, což je téměř třetina hodnoty malého jednomotorového práškovacího letadla. A jak potvrzuje Jan Procházka, „pro EGAP je takováto spolupráce velmi výhodná. Pojišťujeme pouze českou část dodávky a navíc se české výrobky dostanou do teritorií, kam by bylo velmi těžké proniknout -příkladem je právě Latinská Amerika.“ Z technického hlediska jsou přitom české motory ceněny zejména pro svoji spolehlivost a osvědčenou konstrukci, technické parametry umožňují letadla provozovat za vysokých teplot a ve vysokých výškách.
V loňském roce se pak také podařilo podpořit export 16 turbovrtulových motorů od GE Aviation Czech na Mauritius. Společnost uzavřela rámcový kontrakt na 17 milionů USD s provozovatelem letadel z ostrova Mauritius, přičemž do tří let by jich mělo být dodáno až čtyřicet. Tyto motory mají oproti svému předchůdci větší výkon, nižší spotřebu a lepší vlastnosti v extrémních podmínkách. Dlužníkem je společnost IOAFC, která se zabývá pronájmem a servisem letounů v Africe. Podíl českých dodávek na vývozu činí 100 %. Obchodní případ financuje ČEB a pojistil jej EGAP.

© EGAP  2017
Mapa stránek