07.09.2015
Připoutejte se, startujeme (Profit)

letecký průmysl a přidružená strojírenská odvětví se po krizi v minulých letech dostávají znovu do obrátek. Mezi nejslibnější projekty patří vývoj nového dopravního letounu společnosti Evektor, modernizace stroje L 410 nebo plánovaný návrat legendárního větroně Blaník.

Domácí letecký průmysl zažívá v posledních letech oživení a comeback na světovou scénu. Podle prezidenta Asociace leteckých výrobců ČR Josefa Kašpara je Česko momentálně na osmém místě na světě mezi leteckými exportéry. Asociace je největším českým sdružením se zaměřením na letectví. Jejích 37 členů generuje roční obrat 17 miliard korun a představuje zhruba osm tisíc pracovních míst.
Leteckým průmyslem se na českém trhu zabývají desítky firem. Ve výrobě letadel typu ultralight je pak Česko světovou velmocí. Mimořádné postavení má Česko i ve výrobě leteckých motorů. Pražské Letňany jsou vedle Spojených států jediným místem na světě, kde americká společnost General Electric Aviation vyvíjí letecké motory.
Zahraniční investoři, kteří do oboru vstupují, jsou převážně ruští či američtí. Z tuzemských hráčů se na návratu bývalé slávy českého letectví podílí česko-slovenská skupina Penta.
Bohatou zkušenost s pojištěním leteckých dodávek má i státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), která je už přes 20 let spojená s podporou nejvýznamnějších i méně známých českých leteckých dodávek. Mezi zajímavé obchodní případy v podpoře netradičních českých letadel (typu L39, L159 a L410) patří pojištění předexportního úvěru na výrobu malých sportovních letadel Sport Cruiser z dílny úspěšného mladého kunovického výrobce – společnosti Czech Sport Aicraft. Více než 200 těchto letadel se po roce 2010 vyvezlo do USA. Letecký průmysl patří mezi důležitou oblast podpory úvěrové pojišťovny i dnes. Historicky pojistil EGAP vývoz leteckého průmyslu už celkem za 26,5 miliardy korun.

Rozvoj leteckého průmyslu a zvýšení exportu potvrzují i data Svazu českého leteckého průmyslu, který evidoval v minulém roce patnáctiprocentní meziroční nárůst celkového vývozu svých členů. Ten loni představoval 10,5 miliardy korun. Svaz spojuje 22 firem s celkovým obratem 13,5 miliardy korun. Loni svaz reprezentoval téměř šest a půl tisíce zaměstnanců, což představuje třináctiprocentní meziroční nárůst.
Celkový počet firem zabývajících se leteckým průmyslem lze těžko vyčíslit, neboť na dodávkách pro obor se podílejí i neletecké společnosti. Celkové loňské tržby firem zapojených v leteckém průmyslu se odhadují na více než 25 miliard korun. Jako překážku pro další expanzi oboru experti a zástupci firem uvádějí zejména nedostatek kvalifikovaných technických pracovníků.

Významní hráči v dodávkách leteckých dílů vidí hlavní šance v dodávkách pro světové výrobce, jako jsou koncerny Airbus nebo Boeing. Významným exportérem součástek je třeba firma PBS Velká Bíteš, která má rozjednány zakázky v Indii. Firma se zabývá dodávkami dílů pro letadla a vrtulníky, zaměřuje se na pomocné energetické jednotky, letecké motory a klimatizační systémy.
Kapitánem českého letectví ve výrobě motorů je firma Honeywell Aerospace Olomouc. Úspěšným českým exportérem mezi výrobci komponent je také společnost GE Aviation Czech, bývalá továrna Walter, která po americké akvizici obnovila ruční výrobu leteckých motorů H80. Díly do leteckých motorů GE Aviation pak vyrábí třeba Česká zbrojovka.
Čeští a američtí exportéři navíc mohou snáze spolupracovat na trzích třetích zemí. Umožnila to reciproční smlouva podepsaná mezi pojišťovnou EGAP a americkou Export Import Bank (US Exim). „Prvním projektem, při němž se smlouva pilotně využila, byl právě vývoz leteckých motorů GE Aviation Czech. Závod z pražských Letňan dodal americké společnosti Thrush celkem šest nových leteckých motorů H80, které byly kompletně vyvinuty a vyrobeny v Česku,“ říká generální ředitel EGAP Jan Procházka. Společnost Thrush vyrábí lehká práškovací letadla a s českými motory je vyvezla do Brazílie a Uruguaye. Podle Procházky je spolupráce přínosem: „Pro EGAP je takováto spolupráce velmi výhodná. Pojišťujeme pouze českou část dodávky a navíc se české výrobky dostanou do teritorií, kam by bylo velmi těžké proniknout. Příkladem je právě Latinská Amerika.“

Aicraft Industries Letadlo pro superkrátkou ranvej Pýcha českého letectví Let Kunovice, tradiční český výrobce dopravních letounů řady L410, byl ještě před sedmi lety na hranici krachu. V posledních třech letech se firmě nicméně podařilo nastartovat motory i výrobu. Pomohla k tomu ruská investice do podniku, který nyní nese název Aicraft Industries. Za své vývozní úspěchy obdržela společnost i prestižní ocenění Český exportér roku 2014 a první místo v kategorii Nárůst exportu. Unikátním loňským úspěchem Aircraftu byl obchod v Nepálu. Stroj L410 tam léta na pravidelné lince a přistává na letišti Lukla, které je jedno z nejnebezpečnějších na světě. V nadmořské výšce 2860 metrů mezi horami v extrémně proměnlivém počasí musí pilot přistát na ploše dlouhé 460 metrů. Dalším úspěšně otevřeným trhem se stal Bangladéš, kde s pojištěním EGAP letos přistanou tři letadla původem z Kunovic. Dovozcem je tamní ministerstvo obrany. Firma se dostává také do Indie, Nigérie, Ameriky, Ruska, Malajsie, Indonésie i Číny. Dalším úspěchem nejen Letu, ale i mezníkem pro český letecký průmysl jako takový je letošní premiéra nového typu legendárního letadla označovaného jako 410 NG, které Let Kunovice představil po 46 letech od prvního vzletu stroje L410. Na jeho vývoji firma pracovala pět let. Evektor S novým modelem pomohl investor z Malajsie Česko je dnes velmi úspěšné v produkci menších letadel. Kunovický výrobce Evektor, který je sousedem hangáru společnosti Aircraft, loni uzavřel strategické partnerství s malajsijskou společností Pertiwi Sdn. Bhd. To by mělo usnadnit cestu na asijské trhy. Evektor od poloviny 90. let vyvezl přes 1300 malých dvou- a čtyřmístných letounů typu EuroStar a SportStar. Firma také pracuje na prototypu většího dopravního letounu EV-55. Aby mohl podnik ve vývoji nového letadla pokračovat, umožnil zahraniční akcionářský vstup. Hodnota malajsijské investice dosáhne až čtyř miliard korun. Certifikaci, která je zdlouhavá a předpokládá tisíce hodin letu nového letadla ve vzduchu, chce firma získat v roce 2017. Zlin Aicraft Dědic Baťovy tradice Na tradici výroby se snaží navázat i výrobce cvičných a akrobatických letounů v Otrokovicích. Od roku 1934 bylo vyvinuto více než 50 typů letounů značky Zlin a téměř 7200 letadel bylo dodáno do 60 zemí světa. Mezi významné typy letadel vyráběné v Otrokovicích patřily stroje typových řad Z-42 a Z-43, také akrobatické Z-50 a Trener. Původně Baťův podnik dnes nese název Aicraft Zlín. Tomáš Baťa, zakladatel obuvnického impéria, se před 81 lety pustil do vzduchu a osvojil si i letectví. Dnes se Zlin Aicraft snaží navázat na někdejší slávu výrobou komplexně přepracovaných a zmodernizovaných typů, které mají kořeny v řadách Z-42 a Z-43. Aero Vodochody Díly pro Brazílii i vrtulníky pro Spojené státy Na téměř stoleté historii staví společnost Aero Vodochody, která nyní patří česko-slovenské investiční skupině Penta. Ta se stala strategickým partnerem potom, co v Aeru neúspěšně působil americký Boeing. Aeru se nedávno podařilo zařadit na sté místo v celosvětovém žebříčku největších leteckých výrobců. Na konci padesátých let v této letecké výrobně vznikl vojenský cvičný letoun L-29 Delfín a později L-39 Albatros, jehož nový typ se nyní připravuje s označením NG. V současnosti je společnost velkým hráčem v dodávkách leteckých dílů. Mezi odběratele patří světový výrobci jako Airbus a také třeba brazilský Embraer. Aero této značce dodává důležité díly do nového typu nákladního letadla KC 390.

Autor: Anna Uljačenková, magazín Český export 

© EGAP  2017
Mapa stránek