08.03.2016
Táborská firma má na vynález znemožňující podvody v kamionech objednávky za čtvrt miliardy (Hospodářské noviny)

Podvody s povinnými pauzami řidičů kamionů a autobusů jsou čím dál větším problémem v celé Evropě. A malá rodinná firma z Tábora toho chce využít a má našlápnuto k pořádnému úspěchu. Firma Lesikar si nechala patentovat nové zařízení, které tyto podvody znemožní. A začíná sčítat předběžné objednávky svého speciálního magnetického snímače – nyní jich je zhruba za čtvrt miliardy korun.

„Nechceme to zakřiknout, ale vypadá to dobře. Nyní čekáme na poslední část takzvaného typového schvalování produktu, které probíhá ve Švédsku,“ říká Jakub Lešikar, který firmu řídí. Samotný snímač je přitom hotový již více než tři roky, od té doby se firma snaží získat potřebné certifikáty.

Podvody s tachografy, čili zařízeními, která v nákladních automobilech či autobusech zaznamenávají rychlost a čas, tedy například povinné pauzy, jsou vcelku běžné. Řidič si (často na benzince) koupí magnet, který umístí na podvozku na snímač. A tachograf se pak i během jízdy tváří, jako když je řidič na povinné pauze.

Tomu má zabránit nová evropská regulace, která chce, aby podvody s tachografy nebyly možné. Firmu Lesikar tak před několika lety oslovil první zákazník, který chtěl takový snímač vytvořit. „První cestou, kterou jsme se vydali, bylo vytvořit snímač, který po přiložení magnetu přestane fungovat,“říká otec rodiny Vladimír Lešikar.

Časem se ale ukázalo, že takové řešení má již patentované německý Siemens. Lešikarovi tak nakonec vyvinuli snímač, který je vůči magnetickému poli úplně odolný. „Paradoxně byl na celém testování asi největší problém sehnat dostatečně silný magnet,“ říká s úsměvem dcera Jana Lešikarová, která má proces certifikace ve firmě na starosti.

Pro uvedení speciálního magnetického snímače na trh nestačí běžné homologační řízení, ale je třeba uvedené typové schvalování. To je u podobného výrobku možné jen v Německu, Francii a ve Švédsku. A jelikož má firma Lesikar v této severské zemi svoji pobočku, rozhodla se pro ni. „Je tu navíc úplně jiný přístup úřadů k podpoře podnikání,“ říká Vladimír Lešikar s tím, že jim švédské ministerstvo dopravy s uvedením produktu na trh aktivně pomáhá.

O úspěchu snímače hovoří ještě jedna věc. „V automobilovém průmyslu je velmi těžké dostat se do výrobního řetězce té které firmy. U nás to ale nyní bylo tak, že automobilky dokonce oslovovaly nás,“ říká Jakub Lešikar.
 Nyní podle něj novou ochranu tachografu testují téměř všichni velcí výrobci nákladních automobilů v Evropě. A předobjednávky se jen hrnou. Pokud vše vyjde, zajistí firmě roční obrat čtvrt miliardy korun.

Složitá administrace povolení,další vývoj ani příprava nové výrobní linky v Lanškrouně nebyly pro malou firmu z Tábora lehké. Musela třeba sehnat zkušeného manažera,nabrat nové lidi – namísto původních pěti jich dnes ve firmě pracuje 17.

A jak se vydání povolení protahovalo, komplikovala se i finanční situace. „Byly momenty, kdy jsme si říkali, že to už nezvládneme,“ přiznává Vladimír Lešikar a říká, že jednu chvíli uvažovali i o prodeji patentu do zahraničí.

Nakonec pomohl i stát. Ministerstvo průmyslu a obchodu nejdříve firmu Lesikar podpořilo z operačního programu Podnikání a inovace zhruba 5,5 milionu korun, na vývoj přispěla grantem i Technologická agentura ČR a záruky za patnáctimilionový úvěr u ČSOB poskytla zase exportní pojišťovna EGAP. „Nechtěli jsme, aby projekt opustil Česko. I to byl jeden z důvodů, proč jsme ho podpořili,“ říká šéf EGAP Jan Procházka.

Lešikarovi ale s vývojem nekončí. Dalším krokem podle Vladimíra Lešikara bude napojení jejich stávajících snímačů na satelit. S italskou firmou, jejíž jméno nechtějí nyní Lešikarovi prozradit, připravují také zbrusu nový snímač, který bude kontrolovat množství přídavku Ad-Blue v nádrži nákladních aut.

© EGAP  2017
Mapa stránek