Etický kodex EGAP
-
Etický kodex Exportní garanční a pojišťovací společnosti („Kodex“) stanoví v návaznosti na Kodex etiky v pojišťovnictví České asociace pojišťoven, etické normy, pravidla a na zásady jednání a chování v pojišťovnictví („Etické normy“), zásady jednání a chování Exportní garanční a pojišťovací společnosti a.s. („EGAP“) a zaměstnanců EGAP, a to jak navenek, tak i uvnitř společnosti, které jsou jak pro EGAP, tak i pro jeho zaměstnance závazné.
-
Dodržování ustanovení Kodexu napomáhá zejména:
-
chránit dobré jméno EGAP a pojišťovnictví jako celku,
-
zajišťovat, aby klienti byli řádným způsobem a v potřebném rozsahu informováni
o službách EGAP a důvěřovali jim, -
aby vzájemné vztahy EGAP s pojišťovnami a klienty probíhaly v souladu s dobrými mravy, pravidly hospodářské soutěže a obchodními zvyklostmi, a
-
předcházení střetu zájmů a trestné činnosti.
-
-
Dále jsou uvedeny vybrané zásady jednání a chování EGAP a jeho zaměstnanců, které jsou podrobněji upraveny v Kodexu a v dalších vnitřních předpisech EGAP.
-
Dále jsou uvedeny vybrané zásady jednání a chování EGAP a jeho zaměstnanců, které jsou podrobněji upraveny v Kodexu a v dalších vnitřních předpisech EGAP.
I. Zásady jednání a chování EGAP a jeho zaměstnanců
-
EGAP a jeho zaměstnanci při své činnosti dodržují pravidla stanovená právními předpisy, včetně předpisů Evropské unie, mezinárodní pravidla Organisation for Economic Co-operation and Development („OECD“) a další pravidla pro EGAP závazná, a to zejména z oblasti:
-
ochrany ovzduší (životní prostředí);
-
boje proti podplácení (zejména podplácení v mezinárodním obchodě);
-
boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, v rozsahu závazném pro EGAP, a
-
mezinárodních sankcí.
-
-
EGAP zásadně odmítá jakékoliv protiprávní jednání ze strany zaměstnanců a v případě jeho zjištění neprodleně přijímá opatření.
-
EGAP spolupracuje s oprávněnými subjekty v rámci jejich kontrolní a dohledové činnosti. EGAP poskytuje součinnost při šetření a vyšetřování trestné činnosti, přestupku nebo správního deliktu v rámci trestního, přestupkového nebo správního řízení vyžadovanou právními předpisy. EGAP netoleruje vědomé poskytnutí nepravdivých informací, nebo úmyslné zamlčení informací orgánům činným v trestním řízení nebo orgánům státní správy.
-
EGAP poskytuje v nezbytně nutné míře svým zaměstnancům právní pomoc při uplatnění nároků a oprávněných zájmů vůči třetí osobě, které zaměstnancům vznikly v souvislosti s plněním pracovních úkolů, to vše při zachování vzájemné informovanosti.
-
Zaměstnanci EGAP zejména:
-
řádně a svědomitě reprezentují EGAP a pojišťovnictví jako celek a respektují Etické normy;
-
postupují vždy tak, aby nepoškodili zájmy EGAP a jeho dobré jméno;
-
neučiní nic, čím by EGAP vědomě ztížili nebo znemožnili plnění jeho povinností vyplývajících z předpisů uvedených v bodu 1 nebo z Kodexu;
-
v osobním životě dbají, aby nejednali v rozporu s právními předpisy, dobrými mravy, Etickými normami a Kodexem.
-
-
EGAP a jeho zaměstnanci zachovávají důvěrnost informací souvisejících se smluvním vztahem ke klientovi a dodržují povinnost mlčenlivosti o pojišťovací činnosti a o věcech s ní souvisejících včetně obchodního tajemství, a to i po skončení své činnosti v EGAP. Výjimkou z této zásady jsou případy, kdy EGAP je povinen údaje poskytnout na základě a v souladu s právními předpisy, a případy, kdy poskytnutí údajů se děje na žádost nebo se souhlasem klienta.
-
Zaměstnanci se vyvarují vyjadřování na veřejnosti a ve sdělovacích prostředcích, v nichž by byly obsaženy informace o poměrech klientů, o nichž se dozví v rámci obchodního vztahu EGAP ke klientovi, a hodnocení klientů EGAP. Pro postup pro jejich výjimečné poskytování platí ustanovení bodu 6.
-
Informace o vnitřních záležitostech EGAP, o jeho záměrech a strategii a s tím spojené dokumenty a informace nad rámec plnění pracovních úkolů zaměstnanci jsou za EGAP oprávněni poskytovat pouze a výhradně členové představenstva, zaměstnanci Odboru PR a marketingu nebo představenstvem či předsedou představenstva pověření zaměstnanci. Ostatní zaměstnanci pouze po schválení informací ředitelem Odboru PR a marketingu nebo jeho prostřednictvím.
-
EGAP netoleruje žádnou formu přímého nebo nepřímého podplácení nebo korupce ani jiné trestné činnosti. EGAP a jeho zaměstnanci nepřijímají ani neposkytují v rámci svých služeb žádné mimořádné výhody (pobídky) jakéhokoliv druhu, a to včetně finanční hotovosti, bez ohledu na to, zda osoba nabízející nebo požadující takovou výhodu pracuje ve veřejném nebo soukromém sektoru.
-
EGAP zajišťuje, aby veškerá reklama byla vedena pravdivě, v souladu s pravidly hospodářské soutěže a především bez prvků klamavé reklamy, což platí i pro srovnávání vlastní služby se službami konkurence.
-
Osobní údaje o klientovi, zaměstnancích a třetích osobách zpracovává EGAP v souladu s právními předpisy na ochranu osobních údajů.
-
V personálních záležitostech EGAP postupuje obezřetně. EGAP při přijímání zaměstnanců přihlíží k tomu, zda tito při svém předchozím pracovněprávním vztahu či obchodněprávním vztahu neporušili právní předpisy a své závazky, Etické normy a dobré mravy.
-
EGAP dbá na to, aby nebyla vůči zaměstnancům porušována pravidla stanovená právními předpisy. Ve vztahu vůči zaměstnancům uplatňuje EGAP důsledně zásady pracovněprávních vztahů stanovené Právními předpisy včetně zákazu diskriminace.
-
V zájmu zvyšování svých profesních znalostí a dovedností zaměstnanci soustavně pečují o prohlubování a zvyšování své kvalifikace a EGAP jim k tomu vytváří podmínky.
-
EGAP zajišťuje, že zaměstnanci nejsou při svých rozhodnutích v rámci plnění pracovních úkolů ovlivňováni nad přípustný rámec stanovený právními předpisy.
II. Vztahy zaměstnanců EGAP ke klientům
-
EGAP a jeho zaměstnanci:
-
respektují pravidla hospodářské soutěže a obchodní zvyklosti;
-
vedou soutěž mezi pojišťovnami a dalšími subjekty jedině pomocí čestných a poctivých prostředků, zejm. se vyvarují všeho, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o poskytovaných službách;
-
se vyvarují šíření informací o jiných pojišťovnách a klientech, pokud by jim mohlo přivodit újmu nebo poškození jejich dobrého jména nebo být porušena povinnost mlčenlivosti. Zvláště se pak vyvarují nepravdivých, pomlouvačných a opovržlivých výroků o jiných pojišťovnách, jejich zaměstnancích a o svých klientech.
-
-
Zaměstnanci uplatňují zdvořilý a korektní přístup ke všem klientům. Obchodní jednání vedou v souladu s obchodními zájmy účastníků bez jakékoli předpojatosti, zvýhodňování či diskriminace klienta a osob, které za klienta jednají. Nedávají přednost svým zájmům před zájmy EGAP a klienta.
-
Zaměstnanci jsou povinni svoji činnost vykonávat s odbornou péčí a chránit zájmy EGAP a klientů. Zaměstnanci poskytují klientům dostatečné informace a vysvětlení týkající se budoucího nebo existujícího smluvního vztahu ke klientovi, včetně nabízené služby. Zaměstnanci nesmí klientům uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné nebo dvojsmyslné údaje a informace nebo zamlčet údaje o charakteru a vlastnostech poskytovaných služeb a nesmí klientovi poskytovat neoprávněné výhody finanční, materiální či nemateriální povahy.
-
EGAP a jeho zaměstnanci obezřetně přistupují k poskytování služeb a nenabízejí služby, které nemohou být poskytnuty. Zaměstnanci vždy posuzují vhodnost služby pro určitého klienta na základě skutečností zjištěných při jednání o smluvním vztahu a nenabízí službu budoucímu klientu, u kterého je zřejmé nebo vysoce pravděpodobné, že by nemohl dostát svým smluvním závazkům.
-
Zaměstnanci nesjednávají pojištění s klienty, kteří projevují spekulativní záměry.
III. Neetické chování nebo protiprávní jednání (whistleblowing) a stížnosti
-
O případech neetického chování nebo protiprávního jednání včetně jakékoliv trestné činnosti, o kterých se při své pracovní činnosti dozvěděli, informují zaměstnanci svého přímého nadřízeného nebo Compliance officera, popř. ředitele Odboru řízení lidských zdrojů, vedoucí zaměstnanci přijímají odpovídající opatření v souladu s pravidly stanovenými v EGAP pro výkon zajišťování shody s předpisy nebo stanovenými postupy pro stížnosti, podněty a oznamování zaměstnanců. EGAP stanoví zvláštní postupy pro případy zjištění podplácení v mezinárodním obchodě.
-
Oznámení týkající protiprávního jednání, které porušuje právní předpis nebo předpis Evropské unie, v následujících oblastech, adresují zaměstnanci a třetí osoby, které se o oznamovaném protiprávním jednáním dozvěděly v souvislosti se svojí prací, výhradně Compliance officerovi:
-
finanční instituce, finanční služby, finanční produkty a finanční trhy,
-
daně z příjmů právnických osob,
-
předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
-
ochrana spotřebitele a bezpečnosti a souladu s požadavky na výrobky podle právních předpisů,
-
bezpečnost dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
-
ochrana životního prostředí, bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat,
-
radiační ochrana a jaderná bezpečnost,
-
zadávání veřejných zakázek, veřejné dražby a hospodářská soutěž,
-
ochrana vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
-
ochrana osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,
-
ochrana finančních zájmů Evropské unie, nebo
-
fungování vnitřního trhu včetně ochrany unijních pravidel hospodářské soutěže a státní podpory.
-
-
Zaměstnanci mohou učinit oznámení neetického chování, protiprávního jednání nebo protiprávního jednání v oblastech upravených v bodu 2. osobně, písemně a také formou anonymního písemného oznámení prostřednictvím za tímto účelem zřízené schránky označené WHISTLEBLOWING v sídle, resp. v prostorech EGAP, která je umístěna tak, že je znemožněna případná identifikace oznamovatele technickými prostředky. Informace o umístění uvedené schránky jsou součástí informace uvedené intranetu, resp. webových stránkách EGAP. Výběr oznámení ze schránky je prováděn Compliance officerem za přítomnosti zaměstnance Odboru vnitřního auditu. Učiněná oznámení eviduje a řeší Compliance officer přiměřeně pravidlům stanoveným v EGAP pro výkon zajišťování shody s předpisy,resp. v případě protiprávního jednání v oblastech podle bodu 2. postupy stanovenými pro vyřizování oznámení. Zásada zákazu postihu oznamovatelů v oblastech dle bodu 1., bodu 2. a tohoto bodu je upravena ve zvláštním vnitřním předpisu. Předmětem vyhodnocení a ověřování anonymně učiněných oznámení nejsou stížnosti na činnost EGAP ve smyslu vnitřních předpisů a řešení běžných pracovních neshod mezi zaměstnanci.
-
EGAP řeší stížnosti, které obdrží jako vyjádření nespokojenosti ze strany osoby, které byla poskytnuta služba nebo která je pojištěním EGAP dotčena. Pro vyřizování stížností na činnost EGAP dle věty předchozí a stížnosti, oznámení a podněty zaměstnanců stanoví EGAP postup samostatnými vnitřními předpisy.
IV. Střet zájmů
-
Zaměstnanci se vyvarují všech činností, vytvářejících střet jejich zájmů se zájmy EGAP, který by byl na újmu řádného a obezřetného jednání. (střet osobních a pracovních zájmů)
-
EGAP dbá na to, aby pracovní postupy včetně působností a rozhodovacích pravomocí jednotlivých orgánů představenstva, organizačních útvarů a zaměstnanců na systemizovaných pracovních pozicích byly nastaveny tak, aby nedocházelo ke střetu zájmů z titulu výkonů funkcí v orgánech představenstva, výkonu sjednané práce a plnění pracovních úkolů. (střet funkčních zájmů)
-
Zásady postupů k zamezení střetu zájmů jsou uvedeny ve vnitřních předpisech.
V. Přijímání darů
-
Zaměstnanci nesmí svého postavení využít a vyžadovat či podněcovat získání jakýchkoliv finančních, věcných, nebo jinak penězi ocenitelných výhod od kohokoliv, především od klientů nebo jiných partnerů EGAP a od konkurentů. Rovněž nesmí svého postavení využít a obdobné výhody nabízet nebo poskytovat.
-
Zaměstnanec je oprávněn přijmout penězi ocenitelné výhody, zejména věci, účasti na zábavné akci, pohoštění („Dar“), pokud jeho poskytnutí není v rozporu s dobrými mravy, zákonem, Kodexem nebo etickými normami.
-
EGAP stanoví vnitřními předpisy pracovní postupy pro přijímání Darů, které jsou nabízeny a poskytovány v souvislosti s pracovní činností zaměstnance nebo tuto mohou ovlivnit. Za Dar se nepovažuje a zaměstnanec je vždy povinen odmítnout dar nebo výhodu ve formě hotovosti, cenného papíru (například dárkové certifikáty a jiné kupóny, směnky, šeky, peněžní poukázky), nebo jiné nástroje užívané ve finančním styku (hotovostní ekvivalent) a dále také půjčku nebo úvěr.
-
V případě přijetí Daru nad vnitřními předpisy stanovenou odhadní hodnotu je zaměstnanec povinen podat písemné oznámení o přijetí nadlimitního daru. Nadlimitním darem se rozumí i Dar, jehož hodnotu zaměstnanec není schopen odhadnout. Představenstvo může svým rozhodnutím stanovit roční limit souhrnných odhadních cen, při jehož překročení se za nadlimitními dary rozumí všechny Dary přijaté v kalendářním roce. Uvedené oznámení předloží zaměstnanec svému nadřízenému, a to nejpozději do 15 dnů po jeho přijetí.
-
Nestanoví-li představenstvo jinak, zaměstnanec s vyjádřením svého nadřízeného zaměstnance bez zbytečného odkladu podá oznámení o přijetí nadlimitního daru Compliance officerovi a doručí nadlimitní dar Úseku finančnímu za účelem navržení dalšího postupu.
-
Zaměstnanec Dar odmítne, resp. bez zbytečného odkladu Dar vrátí, pokud:
a) by přijetím došlo k porušení dobrých mravů, zákona, Kodexu nebo Etických norem
b) je přijetí podmíněno protislužbou.
Pokud je to vhodné, může zaměstnanec současně s vráceným Darem předat dárci dopis vysvětlující zásady EGAP ve vztahu k přijímání Darů. -
Bez zbytečného odkladu po odmítnutí přijetí hotovosti nebo hotovostního ekvivalentu, stejně tak i půjček a úvěrů dle bodu 3., a Daru, podá zaměstnanec svému přímému nadřízenému a Compliance officerovi zprávu o odmítnutí Daru, ve které uvede údaje o dárci, o jaký Dar popř. hotovost nebo hotovostní ekvivalent se jedná, odhadní hodnotu s odůvodněním odhadu a datum odmítnutí Daru nebo hotovosti. Přímý nadřízený informaci zaměstnance vyhodnotí a případně navrhne přijetí opatření.
-
V případě nejasností v souvislosti s přijetím Daru si zaměstnanec vyžádá konzultaci Compliance officera.
-
Compliance officer vede seznam přijatých nadlimitních darů, který obsahuje minimálně údaj o dárci, datu přijetí Nadlimitního daru, o tom, o jaký nadlimitní dar se jedná a který zaměstnanec nadlimitní dar převzal.
-
Compliance officer předkládá jednou ročně představenstvu zprávu o přijatých nadlimitních darech v uplynulém účetním období společně s pravidelnou zprávou o vyhodnocení plnění plánu zajišťování shody s předpisy a vyhodnocení funkčnosti a efektivnosti zajišťování shody s předpisy.