Gruzie
V Gruzii se 26. 10. 2024 uskutečnily parlamentní volby. Ve volbách zvítězila strana Georgian Dream. Zatímco Georgian Dream slaví vítězství (zisk 54,23 % hlasů), opozice popírá výsledky voleb a požaduje jejich anulování. Úřadující pro-evropská presidentka Salome Zourabichvili v presidentském paláci učinila prohlášení (za přítomnosti představitelů opozičních stran), že neuznává výsledky voleb. Presidentka následně vyzvala Gruzínce, aby se shromáždili k protestu v centru hlavního města Tbilisi. Poslední velké protesty se odehrály 04. 11. 2024 a v tuto chvíli lze jen obtížně predikovat, jaký bude další vývoj v tomto směru. Předseda vlády před parlamentními volbami prohlásil, že v případě opětovného vítězství Georgean Dream ve volbách 10/2024 zakáže hlavní opoziční stranu, United National Movement (UNM), a pět dalších stran, které tvoří jednu politickou sílu. Výhledově lze očekávat období charakteristické politickou polarizací, lidovou nespokojeností a protesty. Gruzie je od prosince 2023 kandidátskou zemí EU, ale jednání jsou nyní prakticky zmrazena na neurčitě dlouhou dobu. Rostoucí nedůvěra ke všem politickým aktérům bude škodit stabilitě a přispěje k nejistému politickému prostředí. Reálný HDP Gruzie se podle aktuálních dat za rok 2023 zvýšil meziročně o 7,5 %. V roce 2024 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst v rozmezí od 6,3 % do 8 % a v roce 2025 růst o 5,6 % - 6,3 %. Očekávání poklesu dynamiky hospodářského růstu Gruzie souvisí s hospodářsko-politickými turbulencemi (uvnitř i vně státu). Dlouhodobě je potom ekonomický růst omezován demografickými riziky, omezenou produktivitou důležitého zemědělského sektoru atp. Vláda již v červnu 2021 představila desetiletý rozvojový plán se zaměřením na tvorbu nových pracovních míst, modernizaci infrastruktury, růst exportu a další cíle. Zahraniční investice jsou podporovány příznivým podnikatelským prostředím. Problematické je gruzínské vysoké vládní a zahraniční zadlužení (za předpokladu nezměněné hospodářsko-politické situace by ale mělo docházet k postupnému poklesu obou ukazatelů). Vládní dluh je z 80 % denominován v zahraničních měnách (kurzové riziko). Většina úvěrů má ale formu mnohostranných a dvoustranných půjček uzavíraných za zvýhodněných podmínek. Běžný účet PB je dlouhodobě v deficitu. Bankovní systém je na poměry velikosti ekonomiky rozsáhlý a je považován za poměrně zdravý (ačkoliv jeho negativem je značná míra koncentrace a dolarizace). Očekává se uvolnění monetární politiky. Na úrovni hodnocení kvality institucí rostou obavy některých zahraničních subjektů z kvality správy, řízení a nezávislosti gruzínské centrální banky, což se odráží v potenciálním zhoršení vztahů např. s MMF. Je tím do budoucna ohrožen přístup Gruzie k financím MMF (eventuálně dalších institucí).
Dlouhodobý růstový potenciál ekonomiky
Výhodná geografická poloha
Příznivé podnikatelské prostředí
Relativně malá ekonomika
Ekonomika citlivá na externí šoky
Nízká přidaná hodnota domácí produkce
Nedostatek kvalifikované pracovní síly
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 12 | 15 | 17 | 18 | 18 | 15 | 15 | 16 | 18 | 18 | 16 | 19 | 0 | 31 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 3 032 | 3 792 | 4 157 | 4 327 | 4 452 | 3 783 | 3 846 | 4 109 | 4 473 | 4 415 | 4 014 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 7,11 | 8,54 | -0,94 | -0,51 | 3,07 | 4,00 | 2,13 | 6,04 | 2,62 | 4,85 | 5,20 | 9,57 | 11,90 | 2,49 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 49,21 | 51,60 | 54,10 | 52,87 | 55,77 | 56,88 | 54,93 | 56,71 | 60,15 | 63,51 | 55,99 | 58,93 | 62,22 | 56,93 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 32,47 | 33,86 | 35,64 | 40,94 | 39,18 | 40,14 | 40,00 | 45,88 | 49,70 | 54,30 | 36,90 | 42,67 | 52,48 | 49,39 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 20,20 | 19,63 | 19,65 | 19,42 | 17,44 | 16,51 | 16,60 | 13,94 | 12,67 | 1 346 225,00 | 11,08 | 20,23 | 16,92 | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 4,10 | 4,08 | 4,06 | 4,05 | 4,04 | 4,02 | 4,02 | 4,01 | 4,00 | 4,00 | 3,99 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -21,15 | -22,61 | -25,01 | -20,02 | -23,85 | -25,96 | -25,14 | -23,12 | -22,99 | -21,49 | -19,76 | -20,10 | -18 566 294,66 | -19,90 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1,78 | 1,69 | 1,65 | 1,66 | 1,77 | 2,27 | 2,37 | 2,51 | 2,53 | 2,82 | 3,11 | 3,22 | 2 652 424,00 | 2,63 | - |
