Maďarsko

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická situace je v Maďarsku dlouhodobě stabilní. Politickým lídrem je od roku 2010 středopravá konzervativní strana Fidesz v čele s premiérem Viktorem Orbánem, jehož vládní koalice má v parlamentu ústavní většinu. K tomu jí pomáhá kontrola nad většinou místních médií a volební systém zvýrazňující vítěznou stranu. Možnou změnu představuje Peter Magyar a jeho strana Tisza, která uspěla v nedávných volbách do Evropského parlamentu a dle volebních průzkumů může ohrozit vládnoucí Fidesz i v nadcházejících parlamentních volbách v 04/2026. Stávající vláda je dlouhodobě kritizována ze strany EU kvůli svým antiimigračním, euroskeptickým postojům a řadě přijatých opatření, které směřovaly proti zahraničním společnostem. Problémem je i korupce a klientelismus. Vztahy s EU jsou složité, což vede ke zmrazení fondů EU a jejich nedočerpání, zvláště z důvodu problematického vymáhání práva. Tlak EU na posilování demokratických principů je označován za zásah do maďarské suverenity. Sporná je i zahraniční politika nakloněná Rusku a energetickým zdrojům i Číně a přímým zahraničním investicím.

Maďarsko patří mezi středně velké, otevřené, vyspělé a diversifikované ekonomiky. Významný je podíl průmyslu, především automobilového, strojírenství a výroba elektrických zařízení. Ekonomika dlouhodobě roste okolo 2 % ročně, což značně podporovalo čerpání fondů EU. Jen mezi lety 2021-27 mohlo načerpat cca EUR 47 mld., resp. 23 % HDP 2024. Spory s EU ale pravděpodobně nedovolí celou částku vyčerpat. Poslední tři roky ekonomika víceméně stagnovala. Demografický vývoj je negativní, ale dopady částečně kompenzuje příliv zahraničních investic směřujících do moderních technologií a robotizace. Vláda je dlouhodobě přívětivá k zahraničním investorům, ale v některých odvětvích (energetika, bankovnictví, telekomunikace) zavedla nestandardní opatření, je méně predikovatelná, preferuje domácí subjekty apod. Rizikem je slabá globální poptávka, včetně Německa jakožto hlavního exportního partnera, a protekcionistická obchodní politika USA.

Veřejné zadlužení je poměrně vysoké, avšak udržitelné. Podíl veřejného zadlužení klesl ze 79 % v roce 2020 k 74 % v roce 2024. Úrokové náklady navzdory relativnímu poklesu zadlužení nadále rostly a v roce 2024 dosáhly skoro 12 % rozpočtových příjmů. Pomůže očekávaný postupný pokles globálních úrokových sazeb. Bankovní sektor je dobře kapitalizovaný, mírně koncentrovaný, vlastněný především domácími subjekty. Likvidita je dobrá, ziskovost se může snižovat s ohledem na možné nové daně uvalené vládou a pokles výnosnosti aktiv v důsledku poklesu úrokových sazeb.

Aktualizováno k: 31.7.2025
Barometr rizik EGAP: 
B
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
0
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Členství v EU

Diverzifikovaná ekonomika

Stabilní politické prostředí

Slabé stránky: 

Snaha státu zasahovat do podnikatelského prostředí

Spory s EU

De facto vláda jedné strany za pomoci kontroly médií

Rostoucí úroky z dluhu

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)132142128136141125129143161165158183178213-
Nominální HDP/obyv. (USD)13 28614 32113 02413 79414 39412 80913 22514 73216 60417 03116 404----
Inflace (%)4,863,935,651,73-0,23-0,060,392,352,853,343,335,1114,6117,12-
Celkový objem importu (% HDP)76,5980,5680,0979,0881,3379,8677,8679,2979,3078,8676,2179,3194,2876,21-
Celkový objem exportu (% HDP)81,2586,1986,0985,3987,0387,4386,1185,7583,4081,0778,0879,4389,4881,18-
Míra nezaměstnanosti (%)45 514,0010,6610,589,637,466,524,8845 416,003,493,264,1345 416,003,674,08-
Počet obyvatel (mil.)9,939,909,869,839,809,789,759,739,719,689,66----
Celkové vládní příjmy (% HDP)44,4843,9246,9247,4847,2448,3544,8744,1943,8743,7943,5240,9942,5742,37-
Celkové vládní výdaje (% HDP)49,0049,6049,1749,3147,9547,2247,2745,7943,5043,1647,7345,6546,0548,28-
Saldo vládního rozpočtu (% HDP)-4,52-5,68-2,25-1,83-0,711,12-2,40-1,600,370,63-4,20-4,66-3,48-5,91-
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)1,942,342,152,621,403,263,031,00-1,75-2,58-0,99-2,88-8,990,04-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)207,94201,06225,10223,70232,60279,33281,52274,43270,21290,66308,00303,14372,60353,09-


Legenda