Poskytnutí informace k YUNUS EMRE POWER PLANT

Poskytnutí informací podle ust. § 14 odst. 5 písm. d) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Exportní garanční a pojišťovací společnost, a.s. (dále jen „EGAP“) obdržela 24. 1. 2020 žádosti o informace, z nichž jedna se výslovně odvolává na zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů. S ohledem na skutečnost, že EGAP nenaplňuje podmínky stanovené v ust. § 2 písm. b) uvedeného zákona, a není tak povinnou osobou podle uvedeného zákona, posoudil je EGAP podle jejich obsahu; po uvedeném posouzení dospěl EGAP k závěru, že požadovány jsou informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Žadatel žádá o poskytnutí mj. následujících informací (v kurzívě):

1)    ve vztahu k dokumentu AUTORIZACE POSUDKU O VLIVU VÝVOZU YUNUS EMRE POWER PLANT NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ZEMI KONEČNÉHO URČENÍ – TURECKO z října 2009, poskytnutého žadateli 16. 12. 2019, cit. ze žádosti:
Závěrečný verdikt zde zní: Při s plnění výše uvedených podmínek a doporučení je výstavba Yunus Emre Power Plant, včetně všech souvisejících staveb a zařízení
z hlediska vlivu na životní prostředí přijatelná.
“ k požadované informaci: „Jakým způsobem EGAP zajišťuje plnění těchto podmínek a doporučení (ex ante)“;

2)    Jakým způsobem EGAP zajišťuje splnění podmínek zhodnocení EIA či ESIA tak, aby realizace projektu proběhla v souladu s těmito dokumenty. Jsou podmínky hodnocení EIA či ESIA součástí pojistné smlouvy? Jakým způsobem EGAP dodržení těchto podmínek kontroluje po dokončení projektu? A jakým způsobem EGAP v případě zjištěného pochybení zjednává nápravu, jak vyžaduje odst. 35 OECD Common Approaches?

K tomuto EGAP poskytuje následující informace:

EGAP aktuálně postupuje podle pravidel v dubnu 2016 revidovaného Doporučení OECD o společných přístupech pro oficiálně podporované vývozní úvěry a environmentální a sociální due diligence. Hodnocení podléhají všechny případy, u nichž vývozce žádá o pojištění úvěru se státní podporou se splatností delší než dva roky. Odpovědnost za mj. ekologickou a sociální nezávadnost projektu spočívá vždy na hlavním dodavateli; proto, pokud je český vývozce v postavení subdodavatele, postačí předložení posudku vypracovaného pro hlavního dodavatele. Hodnocení EIA / ESIA se tak promítá do schvalování pojištění dotčených obchodních případů a ujednání s osobami participujícími na vývozu.