L 410 se vrací na výsluní a dobývá svět

Pondělí, 9. Prosinec 2024

 

Největší zájem mají země ve střední a jihovýchodní Asii, v Africe či Jižní Americe. Dodáváme ale i do Evropy, říká člen představenstva firmy Aircraft Industries.

 


zdroj foto: Aircraft Industries

/Týdeník EURO 9.12. 2024, autor: Jan Černý, Jana Tocháčková /

Když mu bylo 15 let, učil se létat na větroni a dodnes vzpomíná na odřeniny z ovládání výškových klapek. Nyní „kopilotuje“ společnost Aircraft Industries, kunovického výrobce, který jako jeden z mála na celém světě dokáže vlastní letadlo vyvinout a také kompletně vyrobit. Nad tím, jak se společnosti daří, kam zamíří její další letouny a co v budoucnu chystá, se zamýšlí Michal Geist, člen představenstva firmy a viceprezident Omnipol Michal Geist.

Od 15 let jste se učil létat na větroni, jak na to vzpomínáte? A létáte ještě?

Bavilo mě to, ale pamatuji si, že když jste si nedával pozor, tak jste si při vytahování klapek na větroni Blaník skřípl na dlani kůži. Tehdy se to stalo každému z nás začátečníků a říkalo se tomu klapková nemoc. Ale to je dávno a od té doby jsem nelétal. A pokud jde o naší čytřistadesítku, tak tu bych ani pilotovat neuměl.

Za 55 let jste v Kunovicích vyrobili přes 1200 kusů letadel L 410 a část z nich ještě létá…

Ano, ve službě je stále přes 300 strojů.

Jak je možné, že stále slouží tak vysoký počet čtyřistadesítek?

Je to zejména tím, že L 410 byly od samého začátku konstruovány pro provoz v nepříznivých podmínkách, což dělá stroj také velmi spolehlivým. Zároveň v tom hraje i roli dlouhá životnost, která je 30 tisíc letových hodin. Průměrný nálet je přitom 700 až 1000 hodin ročně, takže to vychází na 30 až 40 let. U nové generace L 410 navíc doufáme, že se životnost po splnění náležitých zkoušek zvedne až na 45 tisíc hodin. Při stejném náletu by pak byla životnost letounu 45 až 50 let.

Jaký je dnes nejdéle sloužící stroj?

Je to letoun L 410 MA, který byl vyrobený v roce 1979, a dodnes je v provozu na Filipínách. Je to standardní pasažérská verze s Valtrovými motory.

Dokázal by pilot z roku 1979 ovládat nejnovější generaci L 410 a naopak ten současný, uměl by létat se starým strojem? Zvenku se totiž sice engéčko podobá prvním strojům, vnitřkem se ale velmi liší.

Letadla jsou si vizuálně opravdu podobná, ale rozdíly tam samozřejmě jsou. K těm nejvýraznějším patří rozdíly v avionice, bezpečnostních systémech a také interiér vypadá jinak. Samozřejmě i motory jsou jiné, dneska dosahují daleko větších výkonů při lepší ekonomice provozu, odvezeme tedy více cestujících i více nákladu.

Abych vám ale odpověděl, současný pilot by uměl pilotovat letadlo ze sedmdesátých let, ovšem pilot ze sedmdesátých let by potřeboval školení na ovládání nových systémů.