Brazílie
Stručný politický a ekonomický přehled:
Prezidentské volby v říjnu 2022 vyhrál velmi těsně levicový kandidát Lula da Silva. Dostal hlasy i od svých odpůrců, kterým se znelíbil konfrontační styl bývalého presidenta Bolsonara. Vláda se skládá ze 14 stran a každou přijatou reformu zdržují dlouhá jednání před nalezením konsensu mezi stranami s odlišnými ideologiemi. Prezident Lula má nesnadnou pozici také kvůli vysokému veřejnému zadlužení a nutnosti fiskálně konsolidovat, což je protichůdná potřeba ve vztahu k Lulou slibovaným sociálním výdajům a boji s chudobou. Z hlediska hospodářské politiky se pozastavila privatizace a zvýšila se role státních podniků a státních bank v ekonomice, i když tento trend kongres brzdí. Klíčový je ovšem jasný závazek vlády k fiskální konsolidaci, který se s blížícími volbami oslabuje. Přes značný tlak USA a prezidenta Trumpa nejvyšší soud v září 2025 odsoudil Bolsonara k 27 letům vězení. Je tak otázkou, kdo půjde proti levicovému Lulovi do voleb v říjnu 2026 za pravici.
Brazílie představuje největší ekonomiku Latinské Ameriky a mohla by mít značný potenciál růstu. Bohužel trpí dlouhodobými systémovými nedostatky, které je třeba řešit komplexními reformami. Korupce e neefektivita minulých vlád zvýšení ekonomického potenciálu moc nepomáhala a v letech 2025-26 lze očekávat růst jen na úrovni 2 % HDP. Dlouhodobý potenciál růstu 2-2,5 % je pro tak velkou a diversifikovanou ekonomiku slabý. Ambiciózní agenda minulé vlády v oblasti privatizace a otevírání ekonomiky zůstala z větší části nenaplněna a aktuální vláda vyznává spíše opačný trend. Přesto se podařilo implementovat alespoň dílčí reformy. Devizové rezervy jsou dostatečné, externí zadlužení a celková citlivost na zahraniční vývoj nízké. Menší deficit běžného účtu platební bilance je dlouhodobě plně kompenzován přílivem přímých zahraničních investic. Tarify USA zatím nemají zásadně negativní vliv na zahraniční obchod, ale při potenciální eskalaci vzájemných vztahů USA a Brazílie by mohly ohrozit důležitý příliv amerických zahraničních investic.
Centrální banka je relativně nezávislá a efektivní. Rychlá reakce na rostoucí inflaci od roku 2021 držela inflaci na relativně nízké úrovni. Vysoká inflační očekávání a opětovná nutnost krotit inflaci však vedla od září 2024 k navyšování klíčové úrokové sazby SELIC na aktuálních 15 %, což znamená opětovný značný nárůst podílu placených úroků na rozpočtových příjmech k 21 % (většina státního dluhu je citlivá na změnu úrokových sazeb). Naopak pozitivním faktorem ve struktuře dluhu je velmi nízký podíl nerezidentů a zahraničních měn. Podíl veř. dluhu na HDP se po velkém nárůstu v roce 2020 dva roky snižoval, ale od roku 2023 opět postupně roste a v roce 2026 přesáhne 80 % HDP. Bude pravděpodobně až na další vládě po volbách v říjnu 2026, aby provedla potřebnou razantnější fiskální konsolidaci, především omezila vysoký podíl rigidních mandatorních výdajů.
Aktualizováno k: 16.9.2025
OECD:
4
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
br
Silné stránky:
Jenda z největších ekonomik světa
Zásoby nerostných surovin
Diverzifikovaný exportní mix
Dostatečné devizové rezervy
Slabé stránky:
Politická polarizace
Vysoký vládní dluh i náklady na jeho financování
Vysoká míra nezaměstnanosti
Nedostatečná infrastruktura v některých regionech
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
