Ázerbájdžán
Stručný politický a ekonomický přehled:
Ázerbájdžán je autoritářskou prezidentskou republikou, v jejímž čele stojí již od počátku 90. let dynastie Alijevů. Současný prezident Ilham Alijev je u moci od roku 2003 a jeho pozice je silná i vzhledem k roztříštěné opozici, která momentálně nepředstavuje reálnou hrozbu. Hospodářská situace se navíc především v důsledku vyšších cen ropy zlepšila a potenciální riziko nespokojenosti veřejnosti tak pokleslo. Popularita prezidenta Alijeva navíc vzrostla díky vítězství nad Arménií při eskalaci konfliktu o Náhorní Karabach. Na území Ázerbájdžánu se tak očekává pokračující politická stabilita.
Ázerbájdžán je středně velkou ekonomikou, která však stále není dostatečně diverzifikovaná a hospodářský růst je poměrně volatilní. Z hospodářského pohledu je nejsilnější stránkou a zároveň největší slabinou země těžba energetických surovin a s tím související závislost na jejich vývozu. Vývoz ropy a zemního plynu je dlouhodobě největším tahounem hospodářského růstu a generuje také přibližně 70 % vládních příjmů. Vláda se snaží o diverzifikaci zejména podporou zemědělství, cestovního ruchu a dopravy a logistiky. Tyto snahy jsou však limitované slabou globální konkurenceschopností a institucionálními problémy. Navzdory historické provázanosti s ruskou ekonomikou, nepocítila ekonomika Ázerbájdžánu rusko-ukrajinský v nijak velké míře. Naopak se jí vzhledem ke snaze EU snížit závislost na ruských fosilních palivech nabízí příležitost v podobě objemnějšího vývozu uhlovodíkových paliv. Dle dohody s EU by se tak měly zásadně zvýšit dodávky paliv z Ázerbájdžánu do Evropy.
Finanční situace je stabilní a riziko krize vládní likvidity je poměrně nízké. Vláda disponuje dostatečnými devizovými rezervami, které se po zahrnutí suverénního ropného fondu SOFAZ blíží 94 % HDP. Meziročně sice došlo ke zvýšení podílu vládního dluhu na HDP z 13,4 % v roce 2022 na 23,7 % v roce 2023. Tato hodnota je však stále velmi nízká. Také výše vládních výdajů na platby úroků je poměrně nízká a dlouhodobě se pohybuje pod 2 % celkových vládních příjmů. Největším rizikem tak zůstává přetrvávající závislost vládních příjmů na těžebním sektoru a také dluhy státem vlastněných podniků se zárukou vlády. Momentálně se neočekává, že by státem vlastněné entity potřebovaly od vlády finanční injekce, přesto je nutné tato podmíněná rizika vést v patrnosti.
Aktualizováno k: 5.8.2024
OECD:
4
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
az
Silné stránky:
Surovinová základna
Stabilní politický režim
Dostatečné devizové rezervy
Výhodná geografická poloha
Slabé stránky:
Závislost na vývozu ropy a zemního plynu
Autoritativní režim
Špatné vztahy se sousední Arménií
Nedostatečná infrastruktura mimo hlavní město
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
