Turecko
Stručný politický a ekonomický přehled:
Od počátku století bylo Turecko považováno za příklad muslimské země, kde docházelo k úspěšné demokratizaci a implementaci liberálních sekulárních reforem. Od neúspěšného pokusu o převrat v červenci 2016 však došlo k výraznému oslabení základních principů demokracie a oslabení státních institucí i nezávislosti soudů. Po volbách v roce 2018 prezident Erdogan výrazně posílil prezidentské pravomoci. Erdogan dlouhodobě systematicky potlačuje svobodu slova a opozici. Má silný vliv na armádu, soudy, média. Prezidentské a parlamentní volby v květnu 2023 představovaly pro prezidenta velkou výzvu, kterou zvládnul, i když s horšími výsledky než v roce 2018. Následně dal souhlas k návratu ke standardní hospodářské politice a boji se zakořeněnou vysokou inflací. Za použití síly zvládnul i masové protesty v březnu 2025 poté, co byl zadržen předpokládaný hlavní opoziční kandidát na prezidenta Ekrem Imamoglu. Z hlediska zahraniční politiky se Turecko soustředí na zlepšení vztahů s regionálními partnery, včetně Saúdské Arábie či Ruska. Zároveň musí relativně dobře vycházet i s EU a USA, aby se např. samo vyhnulo uvalení dalších sankcí, omezilo vliv Ruska v regionálních konfliktech, respektovalo své obchodní a investiční zájmy apod. Pozitivní by mohl být vývoj v sousední Sýrii, ohledně mírového procesu s PKK a konfliktu Izraele v Gaze.
Turecká ekonomika je velká, dynamická a patří globálně v rámci rozvíjejících se ekonomik mezi nejvyspělejší. Těží ze své výhodné geografické polohy spojující Evropu, Blízký východ a Asii, příznivé demografické struktury (mladá, levná a vzdělaná populace) a konkurenceschopného průmyslu. Po hospodářské stránce si Turecko dlouhodobě vedlo poměrně dobře a ekonomika mezi lety 2010-15 průměrně rostla o téměř 7 % ročně. V letech 2016-20 došlo ke zpomalení průměrného hospodářského růstu pod 3 % ročně. Mezi hlavními příčinami byly zejména dlouhodobě špatná bezpečnostní situace v regionu, neúspěšný pokus o puč v roce 2016, uvalení amerických sankcí v roce 2018 či propuknutí pandemie COVID-19 v roce 2020. Výrazné oživení v podobě 11% růstu v roce 2021 a kolem 5 % ročně v letech 2022-23 bylo taženo extrémní měnovou expanzí a neudržitelným růstem úvěrů. Po návratu k ortodoxní měnové politice po volbách v 05/2023 došlo k ochlazení reálného hosp. růstu na cca 3 % ročně v důsledku boje centrální banky s inflací. Prezident preferuje domácí politiku na úkor makroekonomické a finanční stability a riziko opětovného zvratu hosp. politiky není malé, zvláště kdyby měnová a fiskální restrikce měly zásadnější dopady do zaměstnanosti apod. Z politického hlediska hrozí expanzivní politiky již příští rok, pokud se prezident pokusí o vítězství v předčasných volbách, které by mu umožnily znovu kandidovat, aniž by musel měnit stávající ústavu. Dlouhodobý potenciál ekonomiky je relativně vysoký. Jeho využití však závisí na stabilním politickém a podnikatelském prostředí a ekonomických reformách. Turecko je významným čistým dovozcem energetických surovin a související externí nerovnováha a závislost na financování krátkodobým kapitálem ze zahraničí představuje dlouhodobou výzvu.
Státní zásahy do ekonomiky a nepředvídatelná vládní politika, včetně donedávna silně expanzivní měnové politiky, může působit v zemi chaos, vysokou inflaci a silné znehodnocení kurzu turecké liry vůči EUR i USD. Turecký makroekonomický model zahrnující závislost na financování krátkodobým zahraničním kapitálem je přitom založen na relativní politické stabilitě a důvěře zahraničních investorů. K problematickým bodům patří také nízká míra úspor v ekonomice a devizových rezerv. Stav veřejných financí je zatím relativně dobrý, výše vládního zadlužení Turecka se snížila a zůstává poměrně nízká okolo 25 % HDP, jelikož vysoká inflace státnímu rozpočtu krátkodobě prospívá z důvodu rychleji rostoucích vládních příjmů než výdajů. S ohledem na nutnou monetární restrikci se zásadně zvýšily domácí úrokové sazby a podíl úrokových nákladů na rozpočtových příjmech roste na očekávaných 13 % v letech 2026-27.
Aktualizováno k: 15.10.2025
OECD:
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
tr
Silné stránky:
výhodná geografická poloha spojující EU a Blízký východ
velikost, odolnost, dynamika a diverzifikace ekonomiky
členství ve WTO
relativně levná pracovní síla
příznivá demografická struktura populace
nízké vládní zadlužení
investice do velkých infrastrukturních projektů
Slabé stránky:
geopolitická bezpečnostní rizika a riziko teroristických útoků
rostoucí zásahy vlády do ekonomiky, nekonzistentní vládní politika
riziko náhlého odlivu zahraničního kapitálu
vysoká fluktuace kurzu turecké liry
silná závislost na dovozu energetických zdrojů
rostoucí represivní autoritářské rysy politiky
historicky doložená náchylnost ekonomiky ke krizím
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Zhoršení OECD kategorizace u Turecka a Íránu v červnu 2018
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
