Maďarsko

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická situace je v Maďarsku dlouhodobě stabilní. Politickým lídrem je od roku 2010 středopravá konzervativní strana Fidesz v čele s premiérem Viktorem Orbánem, jehož vládní koalice má v parlamentu ústavní většinu. K tomu jí pomáhá kontrola nad většinou místních médií a volební systém zvýrazňující vítěznou stranu. Možnou změnu představuje Peter Magyar a jeho strana Tisza, která uspěla v nedávných volbách do Evropského parlamentu a dle volebních průzkumů může ohrozit vládnoucí Fidesz i v nadcházejících parlamentních volbách v 04/2026. Stávající vláda je dlouhodobě kritizována ze strany EU kvůli svým antiimigračním, euroskeptickým postojům a řadě přijatých opatření, které směřovaly proti zahraničním společnostem. Problémem je i korupce a klientelismus. Vztahy s EU jsou složité, což vede ke zmrazení fondů EU a jejich nedočerpání, zvláště z důvodu problematického vymáhání práva. Tlak EU na posilování demokratických principů je označován za zásah do maďarské suverenity. Sporná je i zahraniční politika nakloněná Rusku a energetickým zdrojům i Číně a přímým zahraničním investicím.

Maďarsko patří mezi středně velké, otevřené, vyspělé a diversifikované ekonomiky. Významný je podíl průmyslu, především automobilového, strojírenství a výroba elektrických zařízení. Ekonomika dlouhodobě roste okolo 2 % ročně, což značně podporovalo čerpání fondů EU. Jen mezi lety 2021-27 mohlo načerpat cca EUR 47 mld., resp. 23 % HDP 2024. Spory s EU ale pravděpodobně nedovolí celou částku vyčerpat. Poslední tři roky ekonomika víceméně stagnovala. Demografický vývoj je negativní, ale dopady částečně kompenzuje příliv zahraničních investic směřujících do moderních technologií a robotizace. Vláda je dlouhodobě přívětivá k zahraničním investorům, ale v některých odvětvích (energetika, bankovnictví, telekomunikace) zavedla nestandardní opatření, je méně predikovatelná, preferuje domácí subjekty apod. Rizikem je slabá globální poptávka, včetně Německa jakožto hlavního exportního partnera, a protekcionistická obchodní politika USA.

Veřejné zadlužení je poměrně vysoké, avšak udržitelné. Podíl veřejného zadlužení klesl ze 79 % v roce 2020 k 74 % v roce 2024. Úrokové náklady navzdory relativnímu poklesu zadlužení nadále rostly a v roce 2024 dosáhly skoro 12 % rozpočtových příjmů. Pomůže očekávaný postupný pokles globálních úrokových sazeb. Bankovní sektor je dobře kapitalizovaný, mírně koncentrovaný, vlastněný především domácími subjekty. Likvidita je dobrá, ziskovost se může snižovat s ohledem na možné nové daně uvalené vládou a pokles výnosnosti aktiv v důsledku poklesu úrokových sazeb.

Aktualizováno k: 31.7.2025
Barometr rizik EGAP: 
B
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
0
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Členství v EU

Diverzifikovaná ekonomika

Stabilní politické prostředí

Slabé stránky: 

Snaha státu zasahovat do podnikatelského prostředí

Spory s EU

De facto vláda jedné strany za pomoci kontroly médií

Rostoucí úroky z dluhu

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda