Angola
Stručný politický a ekonomický přehled:
Celkový dlouhodobý výhled je u Angoly spíše optimistický, momentálně se však země nachází v období zvýšených politických, ekonomických a finančních rizik.
Vládnoucí strana MPLA čelí již několik let poklesu popularity, což se projevilo i na těsném vítězství v posledních volbách v roce 2022 (51 % hlasů). Tato klesající podpora v kombinaci s nepopulárními fiskálními reformami a rušením dotací na paliva vedla k vlnám rozsáhlých a násilných protestů, přičemž nejhorší střety nastaly v červenci 2025. Očekává se, že protesty budou pokračovat a před volbami v srpnu 2027 se pravděpodobně zintenzivní. Navzdory tomu se nicméně předpokládá, že MPLA zůstane, zejména díky podpoře ze strany bezpečnostních složek u moci, a nadále se jí bude dařit potlačovat veřejné nepokoje i případnou opozici. Klíčovou politickou nejistotou je otázka nástupnictví, protože prezident João Lourenço se již nemůže v nadcházejících volbách v roce 2027 ucházet o třetí funkční období. S ohledem na jeho nízkou popularitu u veřejnosti i v rámci MPLA zřejmě nebude schopen prosadit svého nástupce, což pravděpodobně povede k politickým bojům a frakčním sporům uvnitř MPLA. Očekáváme tedy pokračující napětí na domácí politické scéně i hrozbu násilných střetů.
Angolská ekonomika je i nadále extrémně zranitelná kvůli vysoké závislosti na ropném sektoru, který tvoří přes 90 % exportu, a je tedy hlavním zdrojem deviz. V krátkodobém horizontu se v letech 2025–2026 očekává zpomalení hospodářského růstu na přibližně 2,6 % – 2,8 % HDP, což je dáno především nižší globální cenou ropy a klesající domácí ropnou produkcí. Dlouhodobý ekonomický výhled je však pozitivní, v letech 2027–2029 se očekává průměrný hospodářský růst ve výši 4 % HDP ročně, podpořený expanzí neropných sektorů (zejména těžbou diamantů a dalších nerostů, zemědělstvím a službami) a očekávaným navýšením ropné produkce v důsledku nových projektů a reforem (cílem zvýšit produkci ropy ze stávajícího cca 1 mil. barelů denně na 1,6 mil. barelů denně do roku 2029). Významný je i rozvoj plynárenství, který je atraktivní pro evropské investory hledající energetickou diverzifikaci. Přetrvávajícím problémem je nedostatek rafinérií, jenž zemi nutí importovat asi 80 % paliv. Vysoká závislost na dovozu paliv má přímý vliv na potřebu rušení palivových dotací ze strany vlády a s tím spojenou veřejnou nespokojenost.
Z hlediska financí Angola dosáhla za posledních 5 let jistého pokroku ve snižování vládního dluhu (odhad 64,5 % HDP v roce 2025), ale výrazná fiskální rizika stále přetrvávají. Hlavní riziko spočívá v měnové expozici, jelikož přibližně 80 % dluhu je denominováno v cizích měnách, a je tak zranitelné vůči případnému znehodnocení angolské kwanzy, která stále patří mezi nejzranitelnější měny na světě. Rovněž obsluha dluhu je problematická, platby úroků v roce 2025 spotřebují více než čtvrtinu vládních příjmů a celkové splátky dluhové služby budou do roku 2026 pohlcovat až 60 % celkových příjmů. Vláda je momentálně pod značným finančním tlakem, neboť čelí poklesu příjmů z ropy a zároveň nemůže omezovat politicky citlivé sociální výdaje. V roce 2025 se proto očekává prohloubení fiskálního deficitu na 3,5 % HDP. Angola nemá aktivní úvěrový program MMF, ale nadále s MMF aktivně spolupracuje v rámci tzv. Post-Financing Assessment (PFA). MMF ve své poslední zprávě z 09/2025 konstatuje, že ačkoliv je schopnost Angoly splácet dostatečná, rizika se zvýšila. Od konce roku 2024 došlo k relativní stabilizaci kwanzy, přesto inflace zůstává vysoká (v roce 2025 očekávaná 23% inflace), zejména v důsledku probíhajícího rušení dotací.
Aktualizováno k: 16.10.2025
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ao
Silné stránky:
relativně stabilní politická situace
zásoby nerostného bohatství
spolupráce s MMF
snaha o diverzifikaci hospodářství
rozvojový plán National Development Plan
členství v SADC
Slabé stránky:
nedostatečná diverzifikace ekonomiky
zranitelnost vůči externím šokům
nerozvinutá infrastruktura
nedostatečná produkce energie
vysoká zranitelnost měny
vysoký vládní dluh a vysoký podíl externího dluhu v cizích měnách
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Nominální HDP (mld. USD) | 84 | 112 | 128 | 137 | 146 | 116 | 101 | 122 | 101 | 83 | 55 | 70 | 115 | - | - |
| Nominální HDP/obyv. (USD) | 3 588 | 4 615 | 5 100 | 5 255 | 5 408 | 4 167 | 3 506 | 4 096 | 3 290 | 2 612 | 1 668 | - | - | - | - |
| Inflace (%) | 14,47 | 13,48 | 10,28 | 8,78 | 7,28 | 9,36 | 30,69 | 29,84 | 19,63 | 17,08 | 22,27 | 25,75 | 21,36 | 13,64 | - |
| Celkový objem importu (% HDP) | 42,58 | 39,31 | 35,86 | 36,06 | 34,64 | 33,13 | 25,25 | 23,25 | 25,54 | 17,04 | 17,41 | 16,20 | - | - | - |
| Celkový objem exportu (% HDP) | 61,54 | 60,67 | 55,94 | 50,75 | 44,70 | 29,75 | 28,12 | 29,00 | 40,84 | 40,79 | 38,19 | 47,58 | - | - | - |
| Míra nezaměstnanosti (%) | 15 950,00 | 16,77 | 9,58 | 16,50 | 15,80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Počet obyvatel (mil.) | 23,36 | 24,22 | 25,11 | 26,02 | 26,94 | 27,88 | 28,84 | 29,82 | 30,81 | 31,83 | 32,87 | - | - | - | - |
| Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 40,49 | 42,12 | 37,01 | 30,66 | 20,99 | 10,75 | 14,39 | 16,50 | 24,63 | 24,78 | 20,78 | 31,17 | 28,47 | - | - |
| Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 91,91 | 93,93 | 95,47 | 96,52 | 98,30 | 120,06 | 163,66 | 165,92 | 252,86 | 364,83 | 578,26 | 631,44 | 460,57 | 685,02 | - |
