Bosna a Hercegovina

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická situace je na centrální úrovni dlouhodobě křehká. Po skončení občanské války v roce 1995 byla Bosna a Hercegovina (BH) rozdělena na dvě hlavní části: Federaci Bosny a Hercegoviny (FBaH) a Republiku srbskou (RS), které mají vlastního prezidenta, parlament i vládu. Oba samosprávné celky zaštiťuje centrální vláda. Země dlouhodobě trpí velkou etnickou heterogenitou obyvatelstva. Dle prognóz se země bude i nadále potýkat s nestabilní politickou situací a nekonzistentním politickým přístupem. Problémem je zejména nevýkonná ekonomika, nedostatek ochoty prosadit reformy, vysoká míra nezaměstnanosti, rozšířená korupce a nedostatek vyhlídek pro mládež v zemi. Situaci zhoršují pokračující požadavky bosenských Srbů na suverenitu RS. Riziko rozdělení země (odtržení RS) je poměrně nízké, avšak nikoliv zanedbatelné.  V březnu 2024 EU s BH zahájila přístupová jednání, přestože země nesplňuje 14 klíčových priorit doporučených Evropskou komisí v roce 2019 (jedná se tedy spíše o symbolické gesto ze strany EU). Vstup BH do EU je do konce dekády nepravděpodobný. Etnické napětí pravděpodobně zůstane v blízké budoucnosti zvýšené, možnost konfliktu je však malá.

Bosna a Hercegovina je malou a málo konkurenceschopnou ekonomikou závislou na produkci s nízkou přidanou hodnotou. Země je citlivá na externí šoky. Jednou z oblastí hospodářsko-politického zájmu Bosny a Hercegoviny patří snižování energetické závislosti na Rusku (země aktuálně dováží téměř veškerý svůj zemní plyn z Ruska).  Reálný HDP se za rok 2023 zvýšil meziročně o 1,9 %. V letech 2024 a 2025 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst o 2,3 % až 2,5 % resp. o 2,7 % až 3 %. Negativní je dlouhodobý deficit běžného účtu PB. Inflace se stabilizovala na úrovni okolo 2 %. Mezi entitami tvořícími stát Bosna a Hercegovina neexistuje jasně koordinovaná společná fiskální politika. Vládní dluh BH v roce 2023 činil 26,4 % HDP a očekává se, že do roku 2026 dosáhne 29,4 % HDP. Většinu vládního dluhu tvoří externí zvýhodněné financování. V červnu 2023 Komise EU schválila granty o celkovém objemu 303 mil. EUR na klíčové infrastrukturní projekty.  Bankovní sektor je stabilní, přestože existují určitá rizika (např. více než polovina úvěrů bosenského bankovního sektoru je denominována v cizích měnách). Kapitalizace i likvidita bankovních domů je přiměřená. Podíl NPL na celkem bankami poskytnutých půjčkách postupně klesá a v červnu 2024 dosáhl 3,5 %. V oblasti pracovního trhu zemi charakterizuje vysoká nezaměstnanost (přes 13 % za rok 2023) – zejména potom nezaměstnanost mladých.

Aktualizováno k: 29.11.2024
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

stabilní vládní dluh a jeho příznivá struktura

potenciál pro rozvoj hydroenergetiky

jednání o přistoupení k EU

Slabé stránky: 

komplikovaná politická situace

malá velikost ekonomiky

etnické spory ve společnosti

dlouhodobý nedostatek přímých zahraničních investic

omezená hospodářská základna

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)1719171819161718202020242527-
Nominální HDP/obyv. (USD)4 6355 0924 7795 1325 3304 7835 0555 4686 1636 2056 165----
Inflace (%)2,003,672,05-0,09-0,90-1,04-1,580,811,420,56-1,051,9814,026,11-
Celkový objem importu (% HDP)51,2755,8055,7954,1956,5653,1852,3456,3256,4554,4847,9353,9161,8856,90-
Celkový objem exportu (% HDP)29,7032,0432,3533,7433,9935,1135,9140,3241,9840,0434,5942,5748,1344,13-
Míra nezaměstnanosti (%)27,3127,5845 319,0027,4927,5227,7025,4120,5336,0133,3733,8032,3816,8524 746,00-
Počet obyvatel (mil.)3,713,663,603,543,483,433,393,353,323,303,28----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)-28,30-29,87-29,63-26,55-28,76-24,79-23,43-23,41-22,14-22,25-18,09-18,28-22,23-20,97-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)1,481,411,521,471,471,761,771,741,661,751,721,651,861,81-


Legenda