Bosna a Hercegovina
Stručný politický a ekonomický přehled:
Politická situace je na centrální úrovni dlouhodobě křehká. Po skončení občanské války v roce 1995 byla Bosna a Hercegovina (BH) rozdělena na dvě hlavní části: Federaci Bosny a Hercegoviny (FBaH) a Republiku srbskou (RS), které mají vlastního prezidenta, parlament i vládu. Oba samosprávné celky zaštiťuje centrální vláda. Země dlouhodobě trpí velkou etnickou heterogenitou obyvatelstva. Dle prognóz se země bude i nadále potýkat s nestabilní politickou situací a nekonzistentním politickým přístupem. Problémem je zejména nevýkonná ekonomika, nedostatek ochoty prosadit reformy, vysoká míra nezaměstnanosti, rozšířená korupce a nedostatek vyhlídek pro mládež v zemi. Situaci zhoršují pokračující požadavky bosenských Srbů na suverenitu RS. Riziko rozdělení země (odtržení RS) je poměrně nízké, avšak nikoliv zanedbatelné. V březnu 2024 EU s BH zahájila přístupová jednání, přestože země nesplňuje 14 klíčových priorit doporučených Evropskou komisí v roce 2019 (jedná se tedy spíše o symbolické gesto ze strany EU). Vstup BH do EU je do konce dekády nepravděpodobný. Etnické napětí pravděpodobně zůstane v blízké budoucnosti zvýšené, možnost konfliktu je však malá.
Bosna a Hercegovina je malou a málo konkurenceschopnou ekonomikou závislou na produkci s nízkou přidanou hodnotou. Země je citlivá na externí šoky. Jednou z oblastí hospodářsko-politického zájmu Bosny a Hercegoviny patří snižování energetické závislosti na Rusku (země aktuálně dováží téměř veškerý svůj zemní plyn z Ruska). Reálný HDP se za rok 2023 zvýšil meziročně o 1,9 %. V letech 2024 a 2025 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst o 2,3 % až 2,5 % resp. o 2,7 % až 3 %. Negativní je dlouhodobý deficit běžného účtu PB. Inflace se stabilizovala na úrovni okolo 2 %. Mezi entitami tvořícími stát Bosna a Hercegovina neexistuje jasně koordinovaná společná fiskální politika. Vládní dluh BH v roce 2023 činil 26,4 % HDP a očekává se, že do roku 2026 dosáhne 29,4 % HDP. Většinu vládního dluhu tvoří externí zvýhodněné financování. V červnu 2023 Komise EU schválila granty o celkovém objemu 303 mil. EUR na klíčové infrastrukturní projekty. Bankovní sektor je stabilní, přestože existují určitá rizika (např. více než polovina úvěrů bosenského bankovního sektoru je denominována v cizích měnách). Kapitalizace i likvidita bankovních domů je přiměřená. Podíl NPL na celkem bankami poskytnutých půjčkách postupně klesá a v červnu 2024 dosáhl 3,5 %. V oblasti pracovního trhu zemi charakterizuje vysoká nezaměstnanost (přes 13 % za rok 2023) – zejména potom nezaměstnanost mladých.
Aktualizováno k: 29.11.2024
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ba
Silné stránky:
stabilní vládní dluh a jeho příznivá struktura
potenciál pro rozvoj hydroenergetiky
jednání o přistoupení k EU
Slabé stránky:
komplikovaná politická situace
malá velikost ekonomiky
etnické spory ve společnosti
dlouhodobý nedostatek přímých zahraničních investic
omezená hospodářská základna
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 17 | 19 | 17 | 18 | 19 | 16 | 17 | 18 | 20 | 20 | 20 | 24 | 25 | 27 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 4 635 | 5 092 | 4 779 | 5 132 | 5 330 | 4 783 | 5 055 | 5 468 | 6 163 | 6 205 | 6 165 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 2,00 | 3,67 | 2,05 | -0,09 | -0,90 | -1,04 | -1,58 | 0,81 | 1,42 | 0,56 | -1,05 | 1,98 | 14,02 | 6,11 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 51,27 | 55,80 | 55,79 | 54,19 | 56,56 | 53,18 | 52,34 | 56,32 | 56,45 | 54,48 | 47,93 | 53,91 | 61,88 | 56,90 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 29,70 | 32,04 | 32,35 | 33,74 | 33,99 | 35,11 | 35,91 | 40,32 | 41,98 | 40,04 | 34,59 | 42,57 | 48,13 | 44,13 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 27,31 | 27,58 | 45 319,00 | 27,49 | 27,52 | 27,70 | 25,41 | 20,53 | 36,01 | 33,37 | 33,80 | 32,38 | 16,85 | 24 746,00 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 3,71 | 3,66 | 3,60 | 3,54 | 3,48 | 3,43 | 3,39 | 3,35 | 3,32 | 3,30 | 3,28 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -28,30 | -29,87 | -29,63 | -26,55 | -28,76 | -24,79 | -23,43 | -23,41 | -22,14 | -22,25 | -18,09 | -18,28 | -22,23 | -20,97 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1,48 | 1,41 | 1,52 | 1,47 | 1,47 | 1,76 | 1,77 | 1,74 | 1,66 | 1,75 | 1,72 | 1,65 | 1,86 | 1,81 | - |
