Bangladéš

Stručný politický a ekonomický přehled: 

V srpnu 2024 donutily lidové protesty tehdejší premiérku Šajch Hasínu Vadžídovou a čelní představitelku toho času vládnoucí strany Awami League (AL) k rezignaci a útěku ze země. Kolaps vlády AL vedl k narušení efektivity politických a institucionální procesů v zemi. Moci v zemi se následně ujala prozatímní vláda v čele s Muhammadem Júnusem. Aktuální politická situace je velmi nestabilní. Za jistých okolností nelze zcela vyloučit ani riziko vojenského převratu (moci by se patrně ujal generál Waker-uz-Zaman, který sehrál významnou roli při formování prozatímní vlády po útěku premiérky). Bangladéšská armáda již v minulosti sehrála aktivní roli v oblasti formování politiky státu. Vůdce prozatímní vlády Júnus naznačil, že mezi prosincem 2025 a červnem 2026 by se mohly konat všeobecné volby, což by bylo klíčovým krokem k politické normalizaci. Plány na předání moci ze strany úřednické vlády nově demokraticky zvolené vládě však zůstávají nejasné. Některé zdroje jsou názoru, že s poměrně vysokou pravděpodobností dojde k odkladu voleb s odůvodněním, že prozatímní orgány musí před volbami realizovat institucionální reformy. Za favorita je nyní považována strana BNP. Nejvyšším soudem zrušený zákaz účasti strany Jamaat ve volbách (strana čelí obviněním z vazeb na teroristické skupiny) pravděpodobně nebude mít dobrý vliv na podnikatelské prostředí a atraktivitu země pro zahraniční investory, jelikož hrozí, že by se Jaamat snažila do politiky integrovat silně konzervativní islámské názory. Vztahy s Indií dlouhodobě zhoršují obvinění z násilí páchaného na hinduistické menšině v Bangladéši (a nyní také neochota Indie vydat bývalou premiérku, o což bangladéšské úřady formálně požádaly). Vztahy s USA jsou momentálně poněkud napjaté, což pravděpodobně přispěje ke stabilizaci Číny v roli nejvýznamnějšího partnera Bangladéše. Dlouhodobý růstový potenciál země je solidní. Ekonomickou výkonnost země však aktuálně podkopává zejména politická, společenská a bezpečnostní nejistota. Dlouhodobým cílem je omezit závislost hospodářství na textilním průmyslu a tím docílit lepší mezinárodní konkurenceschopnosti domácí ekonomiky. Od roku 2026 již země nebude dle UN klasifikována jako nejméně rozvinutá (Least Developed Country – LDC), díky čemuž ztratí některé výhody – např. bezcelní přístup na vybrané trhy apod. Problematickým aspektem ekonomiky je dlouhodobý převis poptávky po elektrické energii nad nabídkou. Přetrvávají také tlaky na deficit běžného účtu platební bilance. Podle nynějších očekávání dosáhne vládní dluh Bangladéše v roce 2025 cca 38,9 % HDP oproti 36,5 % HDP (2024). Celkově došlo k výraznému navýšení vládního zadlužení oproti roku 2020, kdy činilo 28,1 % HDP. Bangladéšské fiskální příjmy patří dlouhodobě k nejnižším v rámci všech zemí hodnocených agenturou Moody’s. Pozitivní je ve vztahu k vládní zadluženosti skutečnost, že 30 % celkového vládního dluhu a přibližně 70 % zahraničního dluhu tvoří zvýhodněné půjčky od multilaterálních a bilaterálních věřitelů. Nepříznivé je naopak to, že pravděpodobně poroste část dluhu denominovaná v cizích měnách. Země se potýká s relativně vysokými náklady na dluhovou službu. MMF v červnu 2025 dokončil (kladně) kombinovaný třetí a čtvrtý přezkum v rámci ECF, EFF a RSF. Bankovní sektor trpí rostoucím objemem špatných úvěrů.

Aktualizováno k: 14.7.2025
Barometr rizik EGAP: 
E
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Velká populace s nevyužitým potenciálem

Dlouhodobě stabilní a nadprůměrný ekonomický růst

Přijatelná úroveň zadlužení

Poměrně atraktivní prostředí pro zahraniční investory

Slabé stránky: 

Nízké HDP na osobu

Relativně málo diversifikovaná ekonomika

Nízká přidaná hodnota ekonomiky

Nerozvinutá infrastruktura

velmi nízké daňové příjmy ohrožující fiskální situaci vlády

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)137148154184207233265289316349374415433418-
Nominální HDP/obyv. (USD)9299911 0231 2041 3421 4911 6751 8101 9592 1432 268----
Inflace (%)8,1311,406,227,536,996,195,515,705,545,595,695,557,709,88-
Celkový objem importu (% HDP)17,8022,4822,8421,8720,8620,2317,4117,1819,8418,4815,8317,0620,9019,20-
Celkový objem exportu (% HDP)13,4016,6616,8616,3415,8814,5013,9212,8212,6713,0910,4410,6612,8813,44-
Míra nezaměstnanosti (%)3,384,4312 875,004,374,59----------
Počet obyvatel (mil.)147,58149,27151,01152,76154,52156,26157,98159,69161,38163,05164,69----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)-4,28-5,45-4,71-3,46-3,61-2,63-2,36-4,49-5,47-4,56-4,39-7,86-6,84-2,31-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)69,6574,1581,8678,1077,6477,9578,4780,4483,4784,4584,8785,0891,75106,31-


Legenda