Bulharsko
Pro Bulharsko jsou (dlouhodobě) příznačné časté změny politického vedení země. Na konci října 2024 se konaly předčasné volby, v nichž zvítězila strana GERB ziskem 26,4 % hlasů následovaná centristickou koalicí PP-DB, která ve volbách získala 14,2 % hlasů. Kontinuálně ovšem roste vliv politických stran majících alternativní postoj k aktuálnímu dění ve světě – např. strany Vazrazhdane (Revival). Strana Vazrazhdane ve volbách získala 12,9 % hlasů. Po více než dvou měsících vyjednávání došlo k sestavení vlády. Nová koaliční vláda tvořená stranami GERB, ITN a BSP byla parlamentem schválena dne 16.01.2025. Pro vládní koalici se kladně vyjádřilo 126 poslanců z 240. Premiérem se stal Rosen Zhelyazkov. Dne 01. ledna 2025 se Bulharsko stalo také členem Schengenského prostoru (spolu s Rumunskem).
Reálný HDP Bulharska se za rok 2024 zvýšil meziročně o více než 2 %. V letech 2025 a 2026 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst o 2,5 % až 3,3 % resp. 2,9 %. Bulharská ekonomika od roku 2021 (včetně) každoročně vykazuje deficit běžného účtu platební bilance. Výjimkou byl rok 2023, kdy země vykázala přebytek ve výši 0,9 % HDP. V roce 2025 bude dle nynějších odhadů bilance běžného účtu platební bilance vyrovnaná. Vládní zadlužení Bulharska v EU nadále patří k nejnižším – cca 25 % HDP (2024). Pro roky 2025 a 2026 je očekáván dluh ve výši 27 % HDP resp. 29 % HDP. Ačkoliv je asi 70 % celkového vládního dluhu denominováno v eurech, přesto je cca 60 % dluhu v držení domácích residentů. Náklady na dluhovou službu zůstávají nízké. V srpnu 2024 Bulharsko emitovalo eurobondy s o hodnotě 4,35 mld. EUR. Navzdory politickým turbulencím se dluhopisy setkaly se silným zájmem investorů. Bankovní sektor se vyznačuje poměrně dobrou úrovní likvidity a adekvátní kapitalizací.
Dostatečné devizové rezervy
Stabilní měnový kurz vůči euru
Nízké vládní zadlužení
Zodpovědná fiskální politika
Časté vládní změny
Relativně malá ekonomika
Neefektivní státní podniky
Vyšší míra dlouhodobé nezaměstnanosti
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 51 | 58 | 54 | 56 | 57 | 0 | 54 | 59 | 66 | 69 | 71 | 84 | 91 | 102 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 6 827 | 7 817 | 7 403 | 7 657 | 7 878 | 0 | 7 541 | 8 331 | 9 395 | 9 805 | 10 153 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 2,44 | 4,22 | 2,95 | 0,89 | -1,42 | -0,10 | -0,80 | 2,06 | 2,81 | 3,10 | 1,67 | 3,30 | 15,33 | 9,44 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 53,28 | 58,63 | 63,63 | 65,12 | 65,70 | 62,95 | 58,94 | 62,64 | 63,10 | 60,85 | 53,90 | 59,34 | 68,86 | 57,78 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 50,10 | 58,79 | 60,35 | 64,56 | 64,55 | 63,79 | 63,86 | 66,99 | 65,77 | 64,18 | 56,42 | 61,82 | 69,98 | 61,89 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 11,34 | 45 363,00 | 13,31 | 13,91 | 12,41 | 10,13 | 8,58 | 7,17 | 6,22 | 5,19 | 6,06 | 5,18 | 4,16 | 4,34 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 7,43 | 7,38 | 7,33 | 7,29 | 7,25 | 7,20 | 7,15 | 7,10 | 7,05 | 7,00 | 6,95 | - | - | - | - |
Celkové vládní příjmy (% HDP) | 32,46 | 31,95 | 33,45 | 37,03 | 37,79 | 38,52 | 35,09 | 36,41 | 38,73 | 38,60 | 37,52 | 37,54 | 38,33 | 37,63 | - |
Celkové vládní výdaje (% HDP) | 34,52 | 33,22 | 33,73 | 36,47 | 40,74 | 36,74 | 34,90 | 35,41 | 36,66 | 35,65 | 40,71 | 41,26 | 40,70 | 38,53 | - |
Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | -2,07 | -1,27 | -0,28 | 0,56 | -2,95 | 1,78 | 0,19 | 1,01 | 2,07 | 2,95 | -3,19 | -3,71 | -2,37 | -0,91 | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1,48 | 1,41 | 1,52 | 1,47 | 1,47 | 2 097 955,00 | 1,77 | 1,74 | 1,66 | 1,75 | 1,72 | 1,65 | 1,86 | 1,81 | - |
