Alžírsko
Stručný politický a ekonomický přehled:
Alžírský prezident Abdelmadjid Tebboune, který se úřadu ujal v roce 2019, byl zvolen na druhé pětileté funkční období v září 2024. Očekává se, že politická stabilita v Alžírsku zůstane ve střednědobém výhledu zachována. Vláda podporovaná armádou si pravděpodobně zachovává pevnou kontrolu nad politickými procesy a institucemi v zemi. Nelze však vyloučit riziko sociálních nepokojů ze strany nespokojených skupin obyvatelstva. Hospodářská výkonnost Alžírska bude v prognózovaném období nejspíše klesat, jelikož dochází ke zmírňování růstu vládních výdajů, produkce uhlovodíků roste jen slabě a stále poměrně neatraktivní podnikatelské prostředí omezuje investiční potenciál země. Fiskální deficit zůstane ve střednědobém výhledu poměrně velký, ale bude se snižovat v souladu se snahou vlády zvýšit příjmy z neropných sektorů ekonomiky a vzhledem k očekávaným opatřením v oblasti fiskální konsolidace. Běžný účet platební bilance pravděpodobně zůstane v trvalém, ale udržitelném, deficitu. Alžírsko si pravděpodobně ve střednědobém výhledu udrží solidní zásoby devizových rezerv, ačkoliv se dostanou pod určitý tlak z důvodu klesajících příjmů z vývozu uhlovodíků a rostoucích nákladů na dovoz. To zemi umožní vyhnout se nutnosti využívat externí zdroje financování. Pokud bude Alžírsko usilovat o externí financování, bude se pravděpodobně jednat především o projektové financování od dvoustranných spojenců.
Aktualizováno k: 11.2.2025
OECD:
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
dz
Silné stránky:
politická stabilita
předpoklad zvýšení produkce ropy
snaha o větší diversifikaci ekonomiky
Slabé stránky:
málo diversifikovaná ekonomika (závislost na uhlovodíkových palivech)
citlivost na externí šoky
fiskální tlaky a relativně vysoký vládní dluh
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 161 | 200 | 209 | 210 | 214 | 166 | 160 | 170 | 175 | 172 | 146 | 163 | 195 | - | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 4 481 | 5 456 | 5 592 | 5 500 | 5 493 | 4 178 | 3 946 | 4 110 | 4 142 | 3 990 | 3 324 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 3,91 | 4,52 | 8,89 | 3,25 | 2,92 | 4,78 | 6,40 | 5,59 | 4,27 | 1,95 | 2,42 | 7,23 | 9,27 | - | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 31,50 | 28,68 | 29,98 | 31,34 | 33,38 | 38,35 | 35,05 | 32,69 | 32,20 | 29,10 | 27,86 | 26,46 | 24,27 | - | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 37,63 | 38,27 | 36,21 | 32,56 | 29,72 | 22,92 | 20,87 | 22,63 | 25,86 | 22,71 | 17,47 | 26,73 | 35,52 | - | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 10,00 | 12,00 | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 35,98 | 36,66 | 37,38 | 38,14 | 38,92 | 39,73 | 40,55 | 41,39 | 42,23 | 43,05 | 43,85 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 74,39 | 72,94 | 77,54 | 79,37 | 80,58 | 100,69 | 109,44 | 110,97 | 116,59 | 119,35 | 126,78 | 135,06 | 141,99 | - | - |
