Indonésie
Stručný politický a ekonomický přehled:
V únoru 2024 byl novým presidentem zvolen Prabowo Subianto. Kabinet momentálně zahrnuje zástupce všech hlavních islámských stran, což znamená podporu konzervativců v zemi. Bývalý president Jokowi si bude udržovat svůj vliv prostřednictvím svého syna Gibrana Rakabuminga Raky, který je Prabowovým viceprezidentem. PDI-P představuje po parlamentních volbách konaných v únoru 2024 nejvýznamnější opoziční sílu. Komunální volby se konaly v listopadu 2024. Kandidáti podporovaní prezidentskou koalicí zvítězili ve většině provincií. Pramono Anung, kandidát podporovaný PDI-P, vyhrál volby v hlavním městě Jakartě. Vzhledem k přátelským vztahům mezi panem Pramonem a presidentem to však nebude znamenat zásadnější překážku ve vztahu k provádění politik mezi ústřední a provinční vládou. Příští parlamentní a prezidentské volby se mají konat souběžně v roce 2029. Krátkodobý až střednědobý výhled politické stability zůstává poměrně pozitivní, ačkoliv vybrané hospodářsko-politické problémy přetrvávají. Jednou z největších výzev pro politickou stabilitu v Indonésii je aktuálně řada vládou zamýšlených rozpočtových škrtů s cílem vytvořit fiskální prostor pro vybrané projekty. Se škrty (které zasáhnou také např. školství) nesouhlasí nezanedbatelná část veřejnosti, což se promítlo ve formě protestů na začátku roku 2025. Nevoli u veřejnosti vzbudila také novela o ozbrojených silách, která umožní aktivním důstojníkům zastávat civilní funkce. Kritici tento krok hodnotí jako úpadek demokracie. V oblasti mezinárodních vztahů Indonésie pravděpodobně bude nadále usilovat o udržování dobrých vztahů se svými sousedy i partnerskými ekonomikami (velmocemi). Indonésie je velkou ekonomikou, diversifikace hospodářství však stále není optimální. Dlouhodobá perspektiva růstu ekonomiky je dobrá vzhledem ke značnému přírodnímu bohatství země a její velké populaci. Reálný HDP Indonésie se v roce 2024 zvýšil meziročně cca o 5 %. V roce 2025 si indonéská ekonomika dle nynějších očekávání udrží solidní dynamiku růstu (na úrovni do 5% meziročního růstu HDP). Běžný účet platební bilance je od roku 2012 téměř trvale deficitní. Existuje riziko oslabování domácí měny vůči USD. Vládní dluh za rok 2025 pravděpodobně dosáhne 39,6 % HDP. Prabowo nicméně naznačil svůj záměr zvýšit zákonem stanovený 3% strop rozpočtového deficitu, což by výhledově mohlo přispět k nárůstu vládního zadlužení až k 50 % HDP. Problematické mohou být také relativně nízké vládní příjmy (odhadem 12,7 % HDP v roce 2025). Dostupnost financování je u Indonésie omezena poměrně vysokými náklady na dluhovou službu (odhadem 16,3 % v roce 2025). Kapitalizace i likvidita bank je na uspokojivé úrovni.
Aktualizováno k: 8.8.2025
OECD:
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
id
Silné stránky:
velká ekonomika a dynamický hospodářský růst
čtvrtá největší populace na světě
strategická geografická poloha
rozsáhlé přírodní zdroje
Slabé stránky:
nedostatečně vyvinutá infrastruktura
čistý importér nezpracované ropy
byrokracie a korupce
nízké vládní příjmy
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 755 | 893 | 918 | 913 | 891 | 861 | 932 | 1 016 | 1 042 | 1 119 | 1 059 | 1 187 | 1 319 | 1 371 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 3 122 | 3 643 | 3 694 | 3 624 | 3 492 | 3 332 | 3 563 | 3 838 | 3 894 | 4 135 | 3 872 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 5,13 | 5,36 | 4,28 | 6,41 | 6,39 | 6,36 | 3,53 | 3,81 | 3,20 | 3,03 | 1,92 | 1,56 | 4,21 | 3,67 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 22,40 | 23,85 | 24,99 | 24,71 | 24,41 | 20,78 | 18,33 | 19,18 | 22,07 | 19,04 | 15,64 | 18,79 | 20,96 | 19,57 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 24,30 | 26,33 | 24,59 | 23,92 | 23,67 | 21,16 | 19,09 | 20,18 | 21,00 | 18,59 | 17,33 | 21,42 | 24,50 | 21,75 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 5,61 | 5,15 | 4,47 | 4,34 | 4,05 | 4,51 | 4,30 | 3,78 | 4,39 | 21 610,00 | 4,26 | 3,83 | 3,46 | 3,31 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 241,83 | 245,12 | 248,45 | 251,81 | 255,13 | 258,38 | 261,56 | 264,65 | 267,67 | 270,63 | 273,52 | - | - | - | - |
Celkové vládní příjmy (% HDP) | 25,38 | 22,89 | 22,26 | 22,97 | 21,37 | 16,51 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Celkové vládní výdaje (% HDP) | 24,93 | 23,75 | 22,80 | 22,78 | 22,38 | 23,04 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | 0,45 | -0,87 | -0,54 | 0,19 | -1,01 | -6,53 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 9 090,43 | 8 770,43 | 9 386,63 | 10 461,24 | 11 865,21 | 13 389,41 | 13 308,33 | 13 380,83 | 14 236,94 | 14 147,67 | 14 582,20 | 14 308,14 | 14 849,85 | 15 236,88 | - |
