Nigérie

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Nigérie je politicky, etnicky i společensky velmi heterogenní zemí. Od 02/2023 je prezidentem Bola Tinubu, jehož mandát je velmi slabý a jehož vláda je také značně nepopulární. Prezident krátce po svém jmenování do funkce prosadil několik strukturálních reforem (např. zrušení dotací na pohonné hmoty a devalvace měny), které byly z dlouhodobého hlediska nutné a vítané, nicméně jejich rychlá a obsáhlá implementace vedla k největšímu ekonomickému otřesu za několik generací. Výsledkem bylo silné oslabení měny, velmi vysoká inflace (v roce 2025 se nadále drží nad 24 %) a prohlubující se chudoba velké části populace, která se potenciálně může stát živnou půdou pro společenské nepokoje i různé radikální nálady. Nigérie se navíc potýká také s několika bezpečnostními hrozbami (Boko Haram a Islámský stát na severovýchodě a ve střední části země, militantní skupiny na ropném jihu v deltě Nigeru, násilné konflikty mezi farmáři a pastevci v zemědělské střední části, nebo stále rozšířenější únosy a banditismus).

Ekonomika Nigérie byla do roku 2021 dle HDP největší ekonomikou Afriky, v důsledku znehodnocení domácí měny naira však v posledních letech došlo k velkému propadu HDP, a nigerijská ekonomika je proto v současné době až 4. největší africkou ekonomikou. Země je silně závislá na ropě, z těžby ropy pochází asi 10 % HDP a také více než 80 % exportu. Většina ropy se zatím vyváží v surovém stavu a Nigérie je paradoxně závislá na dovozu paliv. Velmi pozitivní vliv by v tomto ohledu mělo mít spuštění rafinérie Dangote (produkce nafty od 01/2024), které podpoří také hospodářský růst. Rafinérie Dangote v roce 2025 již dosahuje produkce blízko své nominální kapacity (650 tis. barelů denně) a dokonce plánuje navýšení kapacity na 700 tis. barelů denně do konce roku 2025. Spuštění rafinérie, která se zařadí mezi největší na světě, již v roce 2025 vedlo k poklesu dovozu pohonných hmot a dokonce k exportu rafinovaných produktů.

Vládní finance Nigérie jsou v současné době pod tlakem. Jedním z hlavních strukturálních problémů je rozsáhlá šedá ekonomika a související dlouhodobě nízká míra vládních příjmů. Vláda sice ambiciózně usiluje o zvýšení vládních příjmů na 18 % HDP do roku 2026, ale v roce 2025 se očekává, že celkové vládní příjmy budou stále dosahovat pouze přibližně 10 % až 12 % HDP. Tato nízká fiskální kapacita je hlavním důvodem vysoké zranitelnosti země. Vládní dluh sice po statistickém přepočtu HDP v roce 2024 opticky poklesl na přibližně 37,8 % HDP, ale v absolutních číslech i nadále roste. Podle některých prognóz se pro rok 2025 očekává, že poměr veřejného dluhu k HDP se bude pohybovat kolem 50 % HDP (dle starší metodiky). Nejkritičtějším ukazatelem je však zátěž dluhové služby. V roce 2024 výdaje na obsluhu dluhu (platby úroků a splátky dluhu) přesáhly celkové federální příjmy. Navzdory očekávanému poklesu se předpokládá, že v roce 2025 si náklady na obsluhu dluhu vyžádají přibližně 60 % federálních příjmů. To znamená, že drtivá většina vládních příjmů je pohlcena platbami dluhu, což zásadně omezuje prostor pro investice do infrastruktury, zdravotnictví a vzdělávání a představuje chronické riziko pro fiskální stabilitu země.

Aktualizováno k: 23.10.2025
Barometr rizik EGAP: 
E
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

velikost ekonomiky

obrovské přírodní bohatství

dostatek levné pracovní síly

Slabé stránky: 

vysoké náklady na dluh a nízké vládní příjmy

zhoršující se bezpečnostní situace v mnoha regionech země

náboženská i etnická heterogenita společnosti

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)369414459515568495405376422475430439475--
Nominální HDP/obyv. (USD)2 3282 5432 7472 9983 2232 7302 1761 9692 1532 3612 085----
Inflace (%)13,7410,8312,228,508,059,0115,7016,5012,1011,4013,2516,9518,8524,66-
Celkový objem importu (% HDP)17,3921,4612,9913,0012,4510,6711,5013,1817,5119,808,2311,8416,60--
Celkový objem exportu (% HDP)25,2631,3331,5518,0518,4410,679,2213,1715,5014,228,1210,7414,27--
Míra nezaměstnanosti (%)28 185,003,711 375 231,00396 381,007,06655 825,0010,703,83-------
Počet obyvatel (mil.)158,50162,81167,23171,77176,40181,14185,96190,87195,87200,96206,14----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)0,00--------------
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)150,30153,86157,50157,31158,55192,44253,49305,79306,08306,92358,81401,15425,98--


Legenda