Nigérie
Stručný politický a ekonomický přehled:
Nigérie je politicky, etnicky i společensky velmi heterogenní zemí. Od 02/2023 je prezidentem Bola Tinubu, jehož mandát je velmi slabý a jehož vláda je také značně nepopulární. Prezident krátce po svém jmenování do funkce prosadil několik strukturálních reforem (např. zrušení dotací na pohonné hmoty a devalvace měny), které byly z dlouhodobého hlediska nutné a vítané, nicméně jejich rychlá a obsáhlá implementace vedla k největšímu ekonomickému otřesu za několik generací. Výsledkem bylo silné oslabení měny, velmi vysoká inflace (v roce 2025 se nadále drží nad 24 %) a prohlubující se chudoba velké části populace, která se potenciálně může stát živnou půdou pro společenské nepokoje i různé radikální nálady. Nigérie se navíc potýká také s několika bezpečnostními hrozbami (Boko Haram a Islámský stát na severovýchodě a ve střední části země, militantní skupiny na ropném jihu v deltě Nigeru, násilné konflikty mezi farmáři a pastevci v zemědělské střední části, nebo stále rozšířenější únosy a banditismus).
Ekonomika Nigérie byla do roku 2021 dle HDP největší ekonomikou Afriky, v důsledku znehodnocení domácí měny naira však v posledních letech došlo k velkému propadu HDP, a nigerijská ekonomika je proto v současné době až 4. největší africkou ekonomikou. Země je silně závislá na ropě, z těžby ropy pochází asi 10 % HDP a také více než 80 % exportu. Většina ropy se zatím vyváží v surovém stavu a Nigérie je paradoxně závislá na dovozu paliv. Velmi pozitivní vliv by v tomto ohledu mělo mít spuštění rafinérie Dangote (produkce nafty od 01/2024), které podpoří také hospodářský růst. Rafinérie Dangote v roce 2025 již dosahuje produkce blízko své nominální kapacity (650 tis. barelů denně) a dokonce plánuje navýšení kapacity na 700 tis. barelů denně do konce roku 2025. Spuštění rafinérie, která se zařadí mezi největší na světě, již v roce 2025 vedlo k poklesu dovozu pohonných hmot a dokonce k exportu rafinovaných produktů.
Vládní finance Nigérie jsou v současné době pod tlakem. Jedním z hlavních strukturálních problémů je rozsáhlá šedá ekonomika a související dlouhodobě nízká míra vládních příjmů. Vláda sice ambiciózně usiluje o zvýšení vládních příjmů na 18 % HDP do roku 2026, ale v roce 2025 se očekává, že celkové vládní příjmy budou stále dosahovat pouze přibližně 10 % až 12 % HDP. Tato nízká fiskální kapacita je hlavním důvodem vysoké zranitelnosti země. Vládní dluh sice po statistickém přepočtu HDP v roce 2024 opticky poklesl na přibližně 37,8 % HDP, ale v absolutních číslech i nadále roste. Podle některých prognóz se pro rok 2025 očekává, že poměr veřejného dluhu k HDP se bude pohybovat kolem 50 % HDP (dle starší metodiky). Nejkritičtějším ukazatelem je však zátěž dluhové služby. V roce 2024 výdaje na obsluhu dluhu (platby úroků a splátky dluhu) přesáhly celkové federální příjmy. Navzdory očekávanému poklesu se předpokládá, že v roce 2025 si náklady na obsluhu dluhu vyžádají přibližně 60 % federálních příjmů. To znamená, že drtivá většina vládních příjmů je pohlcena platbami dluhu, což zásadně omezuje prostor pro investice do infrastruktury, zdravotnictví a vzdělávání a představuje chronické riziko pro fiskální stabilitu země.
Aktualizováno k: 23.10.2025
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ng
Silné stránky:
velikost ekonomiky
obrovské přírodní bohatství
dostatek levné pracovní síly
Slabé stránky:
vysoké náklady na dluh a nízké vládní příjmy
zhoršující se bezpečnostní situace v mnoha regionech země
náboženská i etnická heterogenita společnosti
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Nominální HDP (mld. USD) | 369 | 414 | 459 | 515 | 568 | 495 | 405 | 376 | 422 | 475 | 430 | 439 | 475 | - | - |
| Nominální HDP/obyv. (USD) | 2 328 | 2 543 | 2 747 | 2 998 | 3 223 | 2 730 | 2 176 | 1 969 | 2 153 | 2 361 | 2 085 | - | - | - | - |
| Inflace (%) | 13,74 | 10,83 | 12,22 | 8,50 | 8,05 | 9,01 | 15,70 | 16,50 | 12,10 | 11,40 | 13,25 | 16,95 | 18,85 | 24,66 | - |
| Celkový objem importu (% HDP) | 17,39 | 21,46 | 12,99 | 13,00 | 12,45 | 10,67 | 11,50 | 13,18 | 17,51 | 19,80 | 8,23 | 11,84 | 16,60 | - | - |
| Celkový objem exportu (% HDP) | 25,26 | 31,33 | 31,55 | 18,05 | 18,44 | 10,67 | 9,22 | 13,17 | 15,50 | 14,22 | 8,12 | 10,74 | 14,27 | - | - |
| Míra nezaměstnanosti (%) | 28 185,00 | 3,71 | 1 375 231,00 | 396 381,00 | 7,06 | 655 825,00 | 10,70 | 3,83 | - | - | - | - | - | - | - |
| Počet obyvatel (mil.) | 158,50 | 162,81 | 167,23 | 171,77 | 176,40 | 181,14 | 185,96 | 190,87 | 195,87 | 200,96 | 206,14 | - | - | - | - |
| Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 150,30 | 153,86 | 157,50 | 157,31 | 158,55 | 192,44 | 253,49 | 305,79 | 306,08 | 306,92 | 358,81 | 401,15 | 425,98 | - | - |
