Papua Nová Guinea

Stručný politický a ekonomický přehled: 

V roce 2019 rezignoval premiér Peter O’Neill a novým premiérem se stal předchozí ministr financí James Marape se svým nacionalistickým přístupem k „férovému“ využívání místních nerostných zdrojů. Od zahraničních investorů jsou očekávány ústupky a po změnách těžebního zákona a zákona o ropě a plynu se pro zahraniční investory zvýšila regulatorní a fiskální nejistota kvůli nedostatečné transparentnosti. Vláda však externí financování potřebuje a je motivována k dohodě se zahraničními investory. Některé pozastavené projekty (běžící i nové) se jí už podařilo přejednat na výhodnější podmínky pro PNG. Snaha zvýšit participaci PNG na výnosech jejího nerostného bohatství může přinést v dlouhém období pozitiva, ale krátkodobě zemi poškozuje. Marape obhájil svou pozici ve volbách v 07/2022, což mu dává legitimitu v pokračování v jednáních se zahraničními investory a zachovává kontinuitu vládní politiky. Velkým problémem země je přes určité zlepšení korupce na všech vládních úrovních. Soudy jsou relativně nezávislé, ale drahé a zdlouhavé. V lednu 2024 došlo k násilným protestům v důsledku vysokých životních nákladů a nedostatku pracovních míst. Vláda čelí politickým, sociálním a ekonomickým výzvám.

Ekonomika PNG je malá, zaostalá, otevřená, málo diverzifikovaná resp. závislá na vývozu komodit, především LNG a zlata. Dále také ropy, mědi, niklu či kobaltu. Těžba těchto komodit má více než 25% podíl na tvorbě HDP a 90% podíl na exportu. Významný podíl na tvorbě HDP má také zemědělství, lesnictví a rybolov, které tvoří cca pětinu HDP. Zemědělství poskytuje živobytí zhruba 75 % obyvatelstva. Ekonomický růst je s ohledem na rozsáhlé nerostní bohatství a nízký HDP na osobu relativně slabý a nestabilní. Dlouhodobě mu brání velká chudoba, nízká úroveň lidského kapitálu a školství, slabá infrastruktura a instituce obecně, nevyjímaje korupci. Snahy o diversifikaci ekonomiky od těžby nerostů jsou vládou proklamovány, ale progres je malý. Výhled ekonomiky je pozitivní s ohledem na zotavující se externí poptávku a spuštění budoucích projektů, i když řada z nich na finální rozhodnutí o investici stále čeká.

Rostoucí vládní zadlužení se před pandemií dařilo stabilizovat. Pandemie však přispěla k dalšímu růstu až na úroveň 53 % HDP v roce 2021. Pak se ale vládě za pomoci zvýšených cen komodit a snahu o fiskální konsolidaci podařilo zadlužení stabilizovat. Placené úroky z dluhu k HDP se snížily z úrovně 16-17 % rozpočtových příjmů na aktuálních 14 %, i díky vyšší preferenci dlouhodobých levných zahraničních půjček na úkor drahého domácího financování. MMF již v červnu 2020 změnil hodnocení obou rizik splacení externího i vládního dluhu z průměrných na vysoká. Vládu v boji s Covid-19 a dalšími výzvami podporuje MMF, Světová banka, Austrálie, Asijská rozvojová banka i další partneři. Kvůli hospodářské politice předchozí vlády, kapitálovým kontrolám a politice centrální banky je na trhu neustálý nedostatek deviz, který limituje dovoz a pokrok v diversifikaci ekonomiky. Za podpory výše zmíněných externích partnerů však dochází k pozvolnému systémovému zlepšení ve fiskální i monetární oblasti, což je vidět např. na postupném uvolňování kurzového režimu. Pozitivní perspektivu podtrhuje schválení financovaného reformního programu MMF v 03/2023 a jeho uspokojivé plnění potvrzené druhým hodnocením MMF v 07/2024.

Aktualizováno k: 7.8.2024
Barometr rizik EGAP: 
E
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Těžba ropy a zemního plynu, zlata, mědi, niklu

Technická a fin. podpora Austrálie, MMF, SB a dalších

Geografická poloha blízko Číny a Japonska poptávajících LNG

Slabé stránky: 

Nízké HDP na osobu, malá diverzifikace ekonomiky

Sociální a politická rizika

Ekonomika a růst HDP silně závislé na globálních cenách komodit

Korupce ve veřejném sektoru

Slabý lidský kapitál

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)14182121232221232425242632--
Nominální HDP/obyv. (USD)1 9492 4072 7912 7302 9212 6792 5102 6952 8012 8202 666----
Inflace (%)6,014,444,544,965,226,006,675,424,373,934,874,485,252,30-
Míra nezaměstnanosti (%)2,0022 678,002,69------------
Počet obyvatel (mil.)7,317,477,637,797,958,118,278,448,618,788,95----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)0,00--------------
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)2,722,372,082,242,462,773,133,193,293,393,463,513,523,59-


Legenda