Papua Nová Guinea
Stručný politický a ekonomický přehled:
V roce 2019 rezignoval premiér Peter O’Neill a novým premiérem se stal předchozí ministr financí James Marape se svým nacionalistickým přístupem k „férovému“ využívání místních nerostných zdrojů. Od zahraničních investorů jsou očekávány ústupky a po změnách těžebního zákona a zákona o ropě a plynu se pro zahraniční investory zvýšila regulatorní a fiskální nejistota kvůli nedostatečné transparentnosti. Vláda však externí financování potřebuje a je motivována k dohodě se zahraničními investory. Některé pozastavené projekty (běžící i nové) se jí už podařilo přejednat na výhodnější podmínky pro PNG. Snaha zvýšit participaci PNG na výnosech jejího nerostného bohatství může přinést v dlouhém období pozitiva, ale krátkodobě zemi poškozuje. Marape obhájil svou pozici ve volbách v 07/2022, což mu dává legitimitu v pokračování v jednáních se zahraničními investory a zachovává kontinuitu vládní politiky. Velkým problémem země je přes určité zlepšení korupce na všech vládních úrovních. Soudy jsou relativně nezávislé, ale drahé a zdlouhavé. V lednu 2024 došlo k násilným protestům v důsledku vysokých životních nákladů a nedostatku pracovních míst. Vláda čelí politickým, sociálním a ekonomickým výzvám.
Ekonomika PNG je malá, zaostalá, otevřená, málo diverzifikovaná resp. závislá na vývozu komodit, především LNG a zlata. Dále také ropy, mědi, niklu či kobaltu. Těžba těchto komodit má více než 25% podíl na tvorbě HDP a 90% podíl na exportu. Významný podíl na tvorbě HDP má také zemědělství, lesnictví a rybolov, které tvoří cca pětinu HDP. Zemědělství poskytuje živobytí zhruba 75 % obyvatelstva. Ekonomický růst je s ohledem na rozsáhlé nerostní bohatství a nízký HDP na osobu relativně slabý a nestabilní. Dlouhodobě mu brání velká chudoba, nízká úroveň lidského kapitálu a školství, slabá infrastruktura a instituce obecně, nevyjímaje korupci. Snahy o diversifikaci ekonomiky od těžby nerostů jsou vládou proklamovány, ale progres je malý. Výhled ekonomiky je pozitivní s ohledem na zotavující se externí poptávku a spuštění budoucích projektů, i když řada z nich na finální rozhodnutí o investici stále čeká.
Rostoucí vládní zadlužení se před pandemií dařilo stabilizovat. Pandemie však přispěla k dalšímu růstu až na úroveň 53 % HDP v roce 2021. Pak se ale vládě za pomoci zvýšených cen komodit a snahu o fiskální konsolidaci podařilo zadlužení stabilizovat. Placené úroky z dluhu k HDP se snížily z úrovně 16-17 % rozpočtových příjmů na aktuálních 14 %, i díky vyšší preferenci dlouhodobých levných zahraničních půjček na úkor drahého domácího financování. MMF již v červnu 2020 změnil hodnocení obou rizik splacení externího i vládního dluhu z průměrných na vysoká. Vládu v boji s Covid-19 a dalšími výzvami podporuje MMF, Světová banka, Austrálie, Asijská rozvojová banka i další partneři. Kvůli hospodářské politice předchozí vlády, kapitálovým kontrolám a politice centrální banky je na trhu neustálý nedostatek deviz, který limituje dovoz a pokrok v diversifikaci ekonomiky. Za podpory výše zmíněných externích partnerů však dochází k pozvolnému systémovému zlepšení ve fiskální i monetární oblasti, což je vidět např. na postupném uvolňování kurzového režimu. Pozitivní perspektivu podtrhuje schválení financovaného reformního programu MMF v 03/2023 a jeho uspokojivé plnění potvrzené druhým hodnocením MMF v 07/2024.
Aktualizováno k: 7.8.2024
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
pg
Silné stránky:
Těžba ropy a zemního plynu, zlata, mědi, niklu
Technická a fin. podpora Austrálie, MMF, SB a dalších
Geografická poloha blízko Číny a Japonska poptávajících LNG
Slabé stránky:
Nízké HDP na osobu, malá diverzifikace ekonomiky
Sociální a politická rizika
Ekonomika a růst HDP silně závislé na globálních cenách komodit
Korupce ve veřejném sektoru
Slabý lidský kapitál
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 14 | 18 | 21 | 21 | 23 | 22 | 21 | 23 | 24 | 25 | 24 | 26 | 32 | - | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 1 949 | 2 407 | 2 791 | 2 730 | 2 921 | 2 679 | 2 510 | 2 695 | 2 801 | 2 820 | 2 666 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 6,01 | 4,44 | 4,54 | 4,96 | 5,22 | 6,00 | 6,67 | 5,42 | 4,37 | 3,93 | 4,87 | 4,48 | 5,25 | 2,30 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 2,00 | 22 678,00 | 2,69 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 7,31 | 7,47 | 7,63 | 7,79 | 7,95 | 8,11 | 8,27 | 8,44 | 8,61 | 8,78 | 8,95 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 2,72 | 2,37 | 2,08 | 2,24 | 2,46 | 2,77 | 3,13 | 3,19 | 3,29 | 3,39 | 3,46 | 3,51 | 3,52 | 3,59 | - |
