Senegal
Stručný politický a ekonomický přehled:
Senegal dlouhodobě patří mezi nejdemokratičtější a politicky nejstabilnější země v Africe, což je do značné míry dáno homogenitou obyvatelstva a absencí etnického a náboženského napětí. Stejně jako ostatním africkým zemím se však ani Senegalu nevyhýbá rozšířená korupce a protekcionismus. Síla senegalské demokracie se znovu potvrdila v 03/2024, kdy byl zvolen nový prezident Bassirou Diomaye Faye, představitel opoziční strany Pastef. Výsledky voleb ukázaly sílu senegalských politických institucí a eliminovaly jejich rostoucí politizaci ze strany předchozí prezidenta Mackyho Salla v posledních letech (pokusy odstavit opozici prostřednictvím soudního pronásledování, rozhodnutí svévolně odložit prezidentské volby z původního termínu apod.). Od nového prezidenta se očekávají zejména institucionální změny a protikorupční agenda. Lze nicméně očekávat, že prezident Faye svou předvolební radikální politiku změkčí, aby se vyhnul odrazování zahraničních investorů a narušení trajektorie růstu země. Výzvou pro prezidenta Faye tak bude zachovat ekonomickou i politickou stabilitu a zároveň přeměnit alespoň některé předvolební sliby (zejména institucionální reformu a protikorupční úsilí) v realitu, aby si udržel popularitu a podporu veřejnosti. Riziko pro ekonomickou a politickou stabilitu regionu představuje zhoršující se bezpečnostní situace v oblasti Sahelu, v jejímž důsledku došlo k vojenským převratům v několika zemích regionu. Senegal je však dosud před tímto zhoršujícím se bezpečnostním prostředím relativně chráněn.
Ekonomika Senegalu je poměrně malá, ovšem se značným potenciálem diverzifikace. Ačkoliv je ekonomika citlivá na různé šoky, rostla v posledním desetiletí relativně stabilním tempem. V roce 2022 i 2023 však senegalská ekonomika zaznamenala pomalejší růst průměrně o 4,1 HDP % ročně, a to vlivem vyšších světových cen komodit, které ovlivnily soukromou spotřebu a ekonomickou aktivitu. V roce 2024 však HDP vzrostl o 6,9 % a v roce 2025 se očekává růst dokonce o 8,8 % HDP. Ke zrychlení hospodářského růstu výrazně přispělo zahájení těžby uhlovodíků v roce 2024. Senegal disponuje poměrně stabilním přílivem remitencí, které dosahují 10 % HDP ročně. Ekonomická aktivita země se pak soustředí zejména kolem Dakaru a na pobřeží. Z hlediska HDP na hlavu je Senegal stále chudou rozvíjející se zemí závislou na zahraniční finanční pomoci. Na druhou stranu se zemi daří udržovat dobré vztahy s mezinárodním společenstvím, které zajišťují dostatečné zdroje financování. Hlavními vývozními surovinami jsou ropné produkty, zlato, fosforečnany a ryby.
Vládní dluh Senegalu zůstává poměrně vysoký, s nástupem nové vlády došlo na podzim roku 2024 k auditu vládních financí, jejichž výsledkem bylo potvrzení výrazně vyššího vládního dluhu. Následně byl také pozastaven program MMF a na spuštění nového programu se stále čeká. Vládní dluh pro rok 2025 se momentálně odhaduje na 105,1 % HDP, přičemž pouze na platbu úroků padne asi 23 % celkových vládních příjmů. Výrazně tak vzrostlo fiskální riziko. Struktura vládního dluhu zůstává příznivá. Zhruba ze 40 % je vládní dluh tvořen koncesionálními půjčkami (především od multilaterálních věřitelů). Pozitivní je také poměrně dlouhá průměrná splatnost senegalského vládního dluhu, která byla na konci roku 2022 větší než 8 let, a vysoký podíl dluhu s fixními úrokovými sazbami (v 06/2023 asi 83 % celkového vládního dluhu). Měnové riziko je poměrně nízké, jelikož vládní závazky v cizích měnách tvoří (po odečtení závazků denominovaných v eurech s ohledem na navázání CFA na euro) pouze asi 30-40 % celkového vládního zadlužení.
Aktualizováno k: 27.6.2025
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
sn
Silné stránky:
úspěšná demokratizace a historie politické stability
významný růst HDP a pozitivní výhled do budoucna
nízké náklady na import a export díky pozici regionálního přístavu v Dakaru
potenciál v turismu a těžbě nerostných surovin
Slabé stránky:
malá ekonomika s nízkým HDP na hlavu
závislost na zemědělství a turismu
závislost na zahraniční finanční podpoře
nedostatečná infrastruktura
nedostatečná produkce elektřiny
vysoká nezaměstnanost mladých
vysoký státní dluh
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 16 | 18 | 18 | 19 | 20 | 18 | 19 | 21 | 23 | 23 | 25 | 28 | 28 | 30 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 1 272 | 1 367 | 1 318 | 1 373 | 1 402 | 1 218 | 1 270 | 1 362 | 1 458 | 1 436 | 1 465 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 1,23 | 3,40 | 1,42 | 0,71 | -1,09 | 0,14 | 0,84 | 1,32 | 0,46 | 1,76 | 2,54 | 2,18 | 9,70 | 5,94 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 32,48 | 36,27 | 39,50 | 38,28 | 36,52 | 35,47 | 32,55 | 35,78 | 38,84 | 39,25 | 39,35 | 44,74 | 53,18 | 50,14 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 19,98 | 21,30 | 22,47 | 22,35 | 21,69 | 22,70 | 21,56 | 21,93 | 22,95 | 24,98 | 20,70 | 24,64 | 26,86 | 23,93 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 2,85 | 6,76 | 4,46 | 4,08 | 3,57 | 2 496 465,00 | 2,84 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 12,68 | 13,03 | 13,40 | 13,78 | 14,17 | 14,58 | 14,99 | 15,42 | 15,85 | 16,30 | 16,74 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -11,91 | -14,10 | -16,29 | -15,74 | -14,10 | -12,14 | -10,32 | -12,87 | -14,69 | -12,31 | -11,40 | -10,89 | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 494,79 | 471,25 | 510,56 | 493,90 | 493,76 | 591,21 | 592,61 | 580,66 | 555,45 | 585,91 | 575,59 | 554,53 | 623,76 | 606,57 | - |
