Český automotive se chce zahojit na exotických trzích. Potenciál nabízí například Indie

Čtvrtek, 9. Leden 2020

Pokles poptávky v tradičních odbytištích nutí část tuzemských dodavatelů automobilového průmyslu poohlížet se po obchodních příležitostech také na netradičních vzdálených trzích. Byznysový potenciál nabízí například Jižní Amerika nebo Indie.

„Automobilový průmysl čelí přelomovým výzvám, které nutí výrobce hledat nové obchodní modely i odbytiště. Pozorujeme snahu o průnik na nové trhy v obchodních i politických jednáních,“ uvádí výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Český dodavatelský sektor může těžit například z čerstvého příslibu německých investic v Indii ve výši zhruba 25 miliard korun do nových projektů zelené mobility,“ míní Petzl.
Diverzifikace odbytu
Rostoucí zájem o exotické trhy potvrzuje státní Exportní garanční a pojišťovací společnost. „Někteří exportéři z oblasti automotive zaznamenávají ochlazení poptávky a snaží se diverzifikovat odbyt. Obrací se na nás řada společností, které se dříve rizikovějším teritoriím spíše vyhýbaly, zájem je o Jižní Ameriku nebo části Afriky,“ vysvětluje Barbora Kadlicová, mluvčí EGAP. V portfoliu pojišťovny je export automobilů nebo jejich částí třetí největší. Častou součástí expanze na netradiční trhy bývá i pojištění investic proti politickým rizikům.
Vzdálenější destinace lákají například největšího českého výrobce automobilových dílů Brano Group, jenže letos očekává pokles objemu zakázek až o osm procent. „Připravujeme se na něj snahou o získání projektů na nových trzích, Český automotive se hojí na exotických trzích na těchto trzích chvályhodná diverzifikační aktivita,“ dodává. Mezi zahraničně vlastněné firmy patří japonská Koyo Bearings, která v Olomouci vyrábí ložiska pro automobilový průmysl.
„Vstup nebo posílení na exotických trzích jsou určitě cestou, jak zmírnit dopad propadu zakázek. Exotické trhy se na byznysu Koyo podílejí zhruba desetinou, zajímavý je pro nás Blízký východ, Jižní Amerika a Afrika,“ uvádí prezident české pobočky Petr Novák. například v Brazílii a Indii. Aktuálně mapujeme jejich potenciál, v úvahu připadá založení společných podniků. Jde o to zvýšit naše šance lokalizací výroby,“ vysvětluje šéf Brana Jozef Hodor.
Jen pro silné hráče
Netradiční trhy lákají i menší firmy, například třebíčského výrobce mobilních ohřevů Dawell CZ, jenž začíná vyvážet na trhy v Chile a v Austrálii. „Pokud by ubylo zakázek z Německa, našeho největšího trhu, účast na exotických trzích může tento výpadek částečně zmírnit,“ míní jednatel firmy Daniel Keliar. Roční vývoz do Chile a Austrálie se zatím pohybuje v řádu milionů korun. „Do budoucna je Chile zajímavé hlavně jako odrazový můstek na velké trhy, například brazilský,“ dodává Keliar.
Získávat zcela nové náročné zákazníky na trzích mimo EU ale dokážou zejména kapitálově silné a dobře personálně vybavené společnosti. Jedná se o náročný a zdlouhavý proces.
Zmírnění propadu
„Například pro zahraničně vlastněné pobočky a výrobní závody jsou možnosti rozvoje nových trhů mimo EU zcela omezené a závislé na kontraktech, které domlouvají obchodníci centrálně,“ varuje partner společnosti EY Petr Knap. „Výpadek zakázek samozřejmě nejde zcela nahradit, ve střednědobém horizontu je ale účast na těchto trzích chvályhodná diverzifikační aktivita,“ dodává.
Mezi zahraničně vlastněné firmy patří japonská Koyo Bearings, která v Olomouci vyrábí ložiska pro automobilový průmysl. „Vstup nebo posílení na exotických trzích jsou určitě cestou, jak zmírnit dopad propadu zakázek. Exotické trhy se na byznysu Koyo podílejí zhruba desetinou, zajímavý je pro nás Blízký východ, Jižní Amerika a Afrika,“ uvádí prezident české pobočky Petr Novák.
Hrozba elektromobility.