Lovosický Barkmet postaví tři velké tankery. Po letech krize loděnice ožívá

Úterý, 12. Červen 2018

Před revolucí fungovalo v Česku hned několik velkých loděnic. Své lodě nabízely po celém světě, převážně ale ve východním bloku. Celé odvětví v minulých obdobích postihl vleklý úpadek, přežilo jen pár stavitelů lodí.

Kromě děčínské společnosti České loděnice je to firma Barkmet z Lovosic, patřící ukrajinskému podnikateli Olehu Pantelemoněnkovi. Lovosická společnost po letech krize hlásí hned několik velkých zakázek. Už koncem měsíce by mohla na Labe spustit první obří loď; naposled nějaké plavidlo postavila před pěti lety. Nový tanker poputuje ke svým holandským majitelům. Má rozvážet produkty britsko-nizozemské ropné společnosti Shell.

„Tanker bude fungovat jako takzvaný zásobovač. Když přijede obří zaoceánská loď, pomocí těchto plavidel rozvážíte produkty dál,“ ukazuje Pantelemoněnko na trup tankeru, který je dlouhý 110 metrů, váží 905 tun a v nádržích se sedmi vanami uveze náklad o hmotnosti až 2500 tun. Firma vyrábí jen trup lodi s nástavbovou kabinou. Pro ten si přijedou dva remorkéry a po řece ho odtáhnout do Nizozemska, odkud pochází zákazník a kde se na něj namontuje další zařízení. „I kdybychom chtěli tanker dokončit zde, nedovolí nám to hladina řeky. Loď by měla příliš hluboký ponor a neměli bychom ji tam jak dostat,“ říká šéf firmy Pantelemoněnko.

Zakázka za 3,5 milionu eur (téměř 90 milionů korun), na které pracuje podnik už zhruba rok, přišla v pravou chvíli. Barkmet, jenž před deseti lety vydělával desítky milionů korun, byl od roku 2012 několik let za sebou ve ztrátě. „V oboru se projevil opožděně útlum globální ekonomiky. Vlastně na nás přišel v době, kdy bylo v jiných oborech po krizi,“ popisuje šéf firmy. Evropským loděnicím ztížil situaci i mohutný nástup levné čínské konkurence.

V posledních letech se tak Barkmet živil i dodávkami mimo loďařinu. Dělal ocelové konstrukce například pro energetiku. Nyní musí mnoho rejdařů po letech úspor svá plavidla obnovit. A Barkmet to cítí i na zakázkách – kromě zmíněné 110metrové lodě má podepsané smlouvy na dvě o něco menší. „A k tomu ještě další dvě lodě dojednáváme, ale pořád se zákazníky řešíme cenu,“ uvádí Pantelemoněnko. S financováním dvou již podepsaných kontraktů se nyní lovosická firma snaží získat pomoc od bank. V minulosti Barkmet využíval i státní podporu exportu. Pojišťovna EGAP mu pojistila 37 z více než 80 postavených velkých lodí, které z loděnice vyšly. „Jako menší lodě označujeme ty, které jsou kratší než 80 metrů. Delší většinou děláme pro nizozemské zákazníky. Kratší, jako různé přívozy a podobně, míří do Německa,“ vysvětluje Pantelemoněnko.

Výstavba dvou již podepsaných lodí začne souběžně. A byť má začít s tříměsíčním odstupem, bude pro Barkmet výzvou. Hlavně z pohledu dostatku zaměstnanců. Na vrcholu, kdy se zde prý stavěly dvě až tři lodě najednou, ve firmě pracovalo přes 120 lidí. Tento počet se ale v době krize zmenšil zhruba na 30 a nyní společnost zaměstnává 65 lidí. „Shánět lidi není jednoduché. Svářečů je málo a raději budou pracovat někde v teple v hale než venku v loděnici,“ říká šéf podniku. I proto se zajímá o zaměstnance z Ukrajiny, kterých je dnes ve společnosti většina. Podobně jako jiné firmy v Česku si nicméně stěžuje na zdlouhavost udělování pracovních víz. I proto se firma připojila k projektu ministerstev zahraničí a vnitra Režim Ukrajina, který má do Česka přivést kvalifikované pracovníky. „Za čtyři měsíce ale nemáme ani jednoho člověka. Žádost podalo 48 lidí. A nevím, jestli po takové době bude mít zájem aspoň půlka z nich,“ říká podnikatel Oleh Pantelemoněnko.

Autor: Petr Lukáč