Ruská federace
Stručný politický a ekonomický přehled:
Moc je centralizována v rukou prezidenta Vladimíra Putina, který svůj post obhájil v posledních prezidentských volbách v březnu 2024. Poslední ústavní změny mu umožňují opětovně kandidovat, což by v případě volebního úspěchu znamenalo prodloužení jeho funkčního období do roku 2036. Opozice je znevýhodněná, roztříštěná a slabá. V únoru 2022 propukla válka na Ukrajině, která zásadně ovlivňuje ekonomiku i veřejné finance. Zásadně se navýšily veřejné výdaje na zbrojení, průmysl je militarizován. Pokračuje odklon Ruska od Západu, který rozšiřuje sankce uvalené na Rusko a politicky, finančně i vojensky podporuje Ukrajinu. Existuje riziko vyvlastnění, zvláště pokud Západní země přistoupí k použití zmrazených ruských aktiv na pomoc Ukrajině.
Rusko disponuje velkou a relativně vyspělou ekonomikou s obrovským surovinovým bohatstvím. Ekonomika doplácí na dlouhodobé zásadní strukturální problémy - závislost na vývozu ropy a zemního plynu, nedostatečná konkurenceschopnost, dlouhodobě nízká míra investic, slabší infrastruktura, slabé instituce, korupce, rigidní pracovní trh, vysoké angažmá státu a velkých firem v ekonomice, včetně intervencionistického přístupu vlády a stárnoucí populace. Orgány státu budou výhledově pravděpodobně dominovat tvorbě hospodářské politiky (investice z vládních zdrojů, podpora spotřeby atp.) a vláda se nebude spoléhat na soukromý sektor jako zdroj hospodářského impulzu. V kombinaci s konfliktem na Ukrajině a nově také útoky Ukrajinců na ruské rafinerie tak ekonomický růst Ruska značně zeslábnul a v příští roce hrozí technická recese. EU se společně se západními partnery snaží omezit financování Ruska, kterému se však daří sankce obcházet. Státy jako Čína, Indie a Turecko se k sankcím nepřidaly a nakupují ruské komodity se slevami. Problémem jsou snižující se ceny ropy, které klesají na před-covidovou úroveň.
Západní země zmrazily Rusku více jak polovinu devizových rezerv a Rusko v červnu 2022 formálně defaultovalo, i když finančních a devizových prostředků mělo technicky dostatek. Všechny tři externí ratingové agentury od začátku dubna 2022 přestaly Rusko hodnotit (po drastických propadech ratingů). Veřejné a externí zadlužení zůstává nízké. Vláda pokračuje v obezřetné fiskální politice. Přechod na válečnou ekonomiku, různé vládní stimuly a sankce Západních zemí zvýšily inflaci, se kterou centrální banka bojuje za pomoci vysokých úrokových sazeb a kurzových intervencí. Inflaci se CB postupně daří snižovat, ale zůstává stále nad inflačním cílem, a pokles úrokových sazeb proto bude jen pozvolný a opatrný. Rozpočtové financování je relativně napjaté, musí se omezovat výdaje a postupně se zvyšují daně.
Aktualizováno k: 4.12.2025
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ru
Silné stránky:
Velikost populace, území a ekonomiky
Přírodní a surovinová základna
Regionální mocnost
Euroasijská hospodářská unie
Slabé stránky:
Probíhající konflikt na Ukrajině
Velmi špatné vztahy s EU a USA a sankce
Dlouhodobé strukturální problémy ekonomiky
Závislost na exportu surovinových zdrojů
Korupce a klientelismus
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
