Ekvádor

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Prezidentem je od listopadu 2023 Daniel Noboa ze středopravicové strany Accion Democrática National (ADN). Popularitu si získal zejm. díky ostrému postoji ke zločinu. V dubnu 2025 jasně vyhrál prezidentské volby a jeho strana ADN posílila svou pozici v parlamentu. Mohlo by tak dojít k relativnímu uklidnění politické situace a hladšímu prosazování reformní agendy vlády. Politická a sociální rizika zůstávají vysoká, instituce velmi slabé, včetně podnikatelského prostředí. Problémem je rostoucí vliv drogových kartelů a související otázka zhoršené bezpečnosti. V mezinárodní politice budou nadále pevné ekonomické vazby s USA, ale díky nové dohodě o volném obchody s Čínou z roku 2024 poroste ekonomická provázanost s Čínou.

Ekvádor je v globálním měřítku spíše malou ekonomikou. Na druhé straně je největší plně dolarizovanou ekonomiku (mimo USA). HDP na hlavu je relativně vysoký. Reálný růst ekonomiky je slabý a nestabilní. Slabý ekonomický růst je dán nízkou konkurenceschopností ekonomiky, její malou mírou diversifikace (závislostí na těžbě ropy), nedostatkem zahraničních investic, strukturálními problémy, slabým privátním sektorem, politickou nestabilitou a v posledních letech také bezpečnostní krizí. To se v nejbližších letech pravděpodobně zásadně nezmění. Produkce ropy postupně klesá. Klíčovým zdrojem růstu by se mohl stát sektor těžby, nicméně k jeho rozvoji je třeba snížit či odstranit vysoké poplatky uvalené v roce 2025 a přijímat další reformy. Obecně se od vlády očekává spíše ortodoxní hospodářská politika a pokračující spolupráce s mezinárodními institucemi.

Podíl vládního dluhu na HDP se podařilo stabilizovat kolem 50 % HDP. Externí splátky veřejného dluhu však rostou a přebytek běžného účtu je nestačí pokrývat. Riziko krize likvidity je vysoké. Ekvádor bude nadále závislý na pomoci multilaterálních partnerů a napjatá fiskální situace bude brzdit ekonomický rozvoj země. Zachování proreformního úsilí vlády, snaha o fiskální konsolidaci a spolupráce se zahraničními partnery by vládě měly pomoci s refinancováním nadcházejících vysokých splátek externího dluhu.

Aktualizováno k: 7.11.2025
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Těžba ropy

Potenciál těžby plynu a nerostů

Snaha o fiskální konsolidaci

Podpora multilaterálních partnerů

Slabé stránky: 

Závislost na exportu ropy a financování ze zahraničí

Napjatá fiskální situace

Obtížné podnikatelské prostředí, slabé instituce, drogové kartely a násilí

Pomalý rozvoj soukromého sektoru

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda