Za moře putují letadla a díly za pět miliard (E15)

Úterý, 18. Duben 2017

Spojené státy jsou v leteckém byznysu pro Česko významným obchodním partnerem. Do USA loni české firmy vyvezly letadla, motory a součástky za více než pět miliard korun. Již dříve tam také státní pojišťovací společnost EGAP a banka ČEB pomohli Aeru Vodochody získat významnou referenci. V roce 2007 podpořily kontrakt na dodávku vrtulníků typu S-76 pro amerického výrobce Sikorsky Aicraft Corporation.

„Aero bylo v tu dobu v přelomovém období. Poté, co v roce 2004 ze společnosti odešel po neúspěšném několikaletém působení americký Boeing, a po přechodném období, kdy vlastnictví přešlo na český stát, firmu v roce 2006 získal nový strategický partner: Česko-slovenská finanční skupina Penta. Pro komerční banky bylo tehdy Aero příliš rizikové sousto, proto byla velmi důležitá úloha EGAP, který se společně s ČEB ujal pojištění, respektive financování pracovního kapitálu,“ upřesňuje Petr Martásek z obchodního úseku EGAP.

Pojišťování od roku 2007 pokračovalo úspěšně víc než šest let a za tu dobu byla pojištěna výroba 169 kusů vrtulníků. V roce 2013 se Aero dostalo již do stabilní finanční situace a financování programu vrtulníků převzaly komerční banky už bez EGAP. Celkem do roku 2015 dodalo Aero více než 380 vrtulníků S-76. Firma je také velkým hráčem v dodávkách leteckých dílů.

Certifikát pro letoun z Kunovic

Pýchou českého letectví je kunovická firma Aicraft Industries. Navazuje na tradici letecké výroby společnosti LET Kunovice. Úspěchem Aircraftu byl například obchod v Nepálu. Stroj L 410 tam létá na pravidelné lince a přistává na letišti Lukla, které je jedno z nejnebezpečnějších na světě. I za touto zakázkou stojí EGAP, který dodávku do Nepálu pojistil. Stroje L 410 mají rádi i v ČEB, pomáhají s financováním jejich vývozu.

Významným mezníkem pro český letecký průmysl byla premiéra nového typu legendárního letadla označovaná jako 410 NG, které byl v Kunovicích představen předloni, tedy po 46 letech prvního vzletu stroje L410. Na jeho vývoji firma pracovala pět let a nyní L410 NG prochází procesem certifikací na americkém trhu. Inovovaný letoun kunovického výrobce typu L410 UVP-E20 již získal certifikaci u amerického leteckého úřadu FAA v roce 2015.

Jihostroj dodává filtry a čerpadla

Na tradici výroby navazuje také výrobce cvičných a akrobatických letounů v Otrokovicích. V současnosti tam je vyvíjen pod označením Zlín 242 dvoumístný akrobatický letoun, používaný pro výcvik v armádách celého světa. Mezi poslední významné zakázky patřila dodávka devíti letadel pro bolivijskou armádu.

Mezi kapitány tuzemské výroby leteckých motorů patří Honeywell Aerospace Olomouc a GE Aviation Czech. Díly do leteckých motorů vyrábí například i Česká Zbrojovka.

„Aktuálně spolupracujeme se společností GE Aviation, které dodáváme kompletní převodovky pro turbovrtulové letecké motory H80,“ upřesnil generální ředitel České Zbrojovky Lubomír Kovařík. Jednotlivé díly pro letecké motory dodává také Jihostroj, česká strojírenská firma z tradicí od roku 1919. Pro letectví vyrábí třeba o filtry motoru, či palivová čerpadla.

Dodávky firmy pro americký trh se vyčíslují v řádech desítek milionů korun. Jihostroj dodává jak pro GE Avition, tak přímým zákazníkům v USA.

První brněnská strojírna Velká Bíteš vyrábí součástky do letadel skoro 50 let. Jedná se o pomocné energetické jednotky, které slouží pro nastartování letadla a klimatizační systémy. Také vyrábí turbínové a turbovrtulové motory pro malé pilotované i nepilotované letouny a vrtulníky. Největší odbytiště společnosti jsou země EU, Rusko a Čína. Firma se chce ale více etablovat i na trhu USA, prostřednictvím zastupitelské kanceláře PBS Aerospace Inc. v Atlantě.

Vývoz ulehčila dohoda s US Exim

Snažší spolupráci mezi českými a americkými exportéry na trzích třetích zemí umožnila reciproční smlouva podepsaná mezi pojišťovnou EGAP a americkou Export Import Bank (US Exim). Prvním projektem, při němž se smlouva pilotně využila, byl právě vývoz leteckých motorů GE Aviation Czech. „Závod z pražských Letňan dodal americké společnosti Thrush celkem osm nových leteckých motorů H80, které byly kompletně vyvinuty a vyrobeny v Česku,“ říká ředitel EGAP Jan Procházka. Společnost Trush Co následně vyvezla letouny vybavené motorem H80 do Brazílie a Uruguaye.

Uzavřeno je osm pojistných smluv v hodnotě přes 65 milionu korun, 6 letounů šlo pro koncové zákazníky v Brazílii, dva do Uruguaye.

EGAP také podpořil export 16 turbovrtulových motorů od GE Aviation Czech na Mauritius.Co se týče netradičních českých letadel (typu L 39, L 159 a L 410), pojistil EGAP předexportní úvěr na výrobu malých sportovních letadel Sport Cruiser z dílny úspěšného mladého kunovického výrobce – společnosti Czech Sport Aicraft. Celkově se do USA vyvezlo po roce 2010 více než 200 těchto letadel. Historicky EGAP pojistil český vývoz leteckého průmyslu za 26, 5 miliard korun.