Argentina
Stručný politický a ekonomický přehled:
Argentina je třetí největší ekonomikou Latinské Ameriky a z geografického hlediska osmou největší zemí světa. Přestože ekonomika těží ze značného bohatství v podobě přírodních zdrojů, diverzifikované průmyslové základny a kvalifikované pracovní síly, trpí politickou polarizací, která podporuje hospodářsko-politickou nejistotu a nestabilitu. Hospodářské politice dominuje snaha prezidenta Javiera Mileie o realizaci liberální politiky. Reformy presidenta Milei se promítly ve zlepšení makroekonomických indikátorů Argentiny, posílení důvěry investorů a hospodářství se pomalu začalo zotavovat. Tuto skutečnost reflektovaly ve svých hodnoceních např. i hlavní ratingové agentury. Vzhledem k eliminaci značné části fiskálních výdajů mohla argentinská vláda v roce 2024 poprvé od roku 2011 oznámit dosažení rozpočtového přebytku. Očekává se, že vládní dluh klesne ze 156,3 % HDP v roce 2023 na cca 68 % HDP v roce 2025. Ke zlepšení stavu veřejných financí dopomohlo – krom jiného - i finanční čerpání od MMF v rámci Extended Fund Facility. Je pravděpodobné, že administrativa současného argentinského presidenta bude nadále odhodlána udržovat fiskální rovnováhu a cílit na redukci inflace, která za rok 2025 dle aktuálních odhadů poklesne asi na 44 % (z 220 % v roce 2024). Rovněž meziroční růst ekonomiky bude za rok 2025 dle nynějších očekávání solidní - přibližně na úrovni 4 % (oproti meziročnímu propadu hospodářství o 1,7 % v roce 2024) – zejm. díky oživené investiční aktivitě, zlepšení exportu a navýšení výkonu těžebního i energetického sektoru. Na druhé straně nutno podotknout, že razantní fiskální škrty přispěly k nárůstu nezaměstnanosti zejména v rurálních oblastech a tím i k růstu sociálního napětí. Přestože se zdá, že se celková situace v zemi velmi pomalu stabilizuje, Mileiho šoková terapie zůstává v povědomí odborné i neodborné veřejnosti zakotvena jako kontroverzní počin. Nejvýznamnější rizika pro hospodářsko-politickou stabilitu země pramení z privatizace státních podniků, škrtů ve veřejném sektoru (které stimulují odpor vlivných odborů a mohou v extrémním případě vyústit až v masové protesty – a to i přes vládní opatření, která mají toto riziko zmírnit), potenciálně tvrdého zásahu bezpečnostních složek proti eventuálním protestům (což by mělo silně negativní vliv na Mileiho reputaci v očích voličů), možného nárůstu napětí mezi guvernéry provincií a presidentem, obtížně předvídatelné celní politiky USA, potenciálního zpomalení brazilské ekonomiky (která je významným odbytištěm argentinského exportu), poklesu popularity prezidenta pod tíhou nepopulárních opatření a možnost zvolení opozičních politických sil u příležitosti příštích presidentských voleb (což by mohlo vést k obnovení expanzivní fiskální politiky).
Závěrem lze říci, že široká veřejnost je v otázce náklonnosti k hospodářsko-polickým krokům Javiera Milei v Argentině značně rozpolcená. Ačkoliv někteří oceňují řadu presidentem realizovaných radikálních reformních kroků a ačkoliv část společnosti žije ve víře, že jejich životní úroveň díky reformám roste a celková ekonomická situace se zlepšuje, u nezanedbatelné části obyvatelstva presidentovy kroky vyvolávají spíše emoce rozladění a nesouhlasu. To bohužel nepřispívá k eliminaci ve spolčenosti bohužel stále přítomného sociálního napětí. Je to dáno skutečností, že drastická úsporná opatření spojená s eliminací fiskálních výdajů zasáhla mnoho zaměstnanců veřejného sektoru, školství, zdravotnictví, atp., což zejména u obyvatel pracujících v dotčených sektorech, u lidí z nižších příjmových vrstev a u obyvatel žijících mimo hlavní argentinská hospodářská centra mohlo vést ke zhoršení jejich existenčních problémů. Přestože si Milei získal mezinárodní uznání za nastolení cesty k ekonomické stabilizaci Argentiny, která se již promítla v podobě poklesu inflace, vládního zadlužení a zlepšení dalších makroekonomických indikátorů, presidentova podpora veřejnosti zůstává celkově relativně křehká a jeho setrvání u moci bude záviset primárně na tom, zda obyvatelé v blízké budoucnosti pocítí v rovině životního standardu reálné zlepšení.
Aktualizováno k: 17.10.2025
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ar
Silné stránky:
velká ekonomika
přírodní bohatství
vzdělaná pracovní síla a poměrně diversifikovaná průmyslová základna
Slabé stránky:
vysoká inflace
dlouhodobě slabý hospodářský růst
strukturální problémy
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Nominální HDP (mld. USD) | 426 | 530 | 581 | 613 | 567 | 645 | 558 | 644 | 525 | 448 | 386 | 487 | 633 | 646 | - |
| Nominální HDP/obyv. (USD) | 10 429 | 12 830 | 13 925 | 14 535 | 13 299 | 14 971 | 12 814 | 14 649 | 11 831 | 9 999 | 8 535 | - | - | - | - |
| Celkový objem importu (% HDP) | 16,04 | 16,76 | 14,29 | 14,72 | 14,00 | 11,78 | 13,57 | 13,97 | 16,33 | 14,71 | 13,60 | 15,01 | 15,30 | 13,89 | - |
| Celkový objem exportu (% HDP) | 18,93 | 18,45 | 16,24 | 14,62 | 14,41 | 10,71 | 12,53 | 11,32 | 14,44 | 17,92 | 16,61 | 18,07 | 16,25 | 12,75 | - |
| Míra nezaměstnanosti (%) | 7,71 | 43 282,00 | 7,22 | 7,10 | 7,27 | 604 690,00 | 9,22 | 9,84 | 11,54 | 8,75 | 6,81 | 6,14 | - | - | - |
| Počet obyvatel (mil.) | 40,90 | 41,32 | 41,76 | 42,20 | 42,64 | 43,08 | 43,51 | 43,94 | 44,36 | 44,78 | 45,20 | - | - | - | - |
| Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 3,32 | 2,33 | 2,59 | 0,76 | 0,98 | -0,12 | 0,79 | -0,85 | -0,14 | 4,07 | 3,79 | 3,84 | 1,95 | -0,45 | - |
| Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 3,90 | 4,11 | 4,54 | 5,46 | 8,08 | 9,23 | 14,76 | 16,56 | 28,09 | 48,15 | 70,54 | 94,99 | 130,62 | 296,26 | - |
