Laos
Stručný politický a ekonomický přehled:
Politická situace v Laosu je dlouhodobě stabilní, primárně v důsledku existence jediné politické strany – Laoské lidové revoluční strany (LPRP), která je dle místní ústavy jedinou legitimní stranou v zemi a drží se u moci již od roku 1975. V zemi tedy prakticky neexistuje opozice. Přestože je veřejnost nespokojena s vysokým zadlužením země a rostoucími životními náklady, pravděpodobnost protivládních protestů zůstává nízká. Vládnoucí komunistická strana kontroluje veškeré politické, ekonomické, mediální i společenské dění v zemi a udržuje velmi restriktivní bezpečnostní režim. Slabou stránkou je velká byrokracie, politicky závislé soudnictví a nedostatek kvalifikované pracovní síly. I když je vláda otevřená zahraničním investicím a podporuje je, podnikatelské prostředí v zemi je zatím stále na poměrně nízké úrovni. Problémem je také všudypřítomná korupce.
Laoská ekonomika je malé velikosti s relativně nízkými příjmy a nepříliš velkou odolností vůči externím šokům. Pozitivní je však poměrně rychlé tempo ekonomického růstu. Před vypuknutím pandemie COVID-19 dosahoval po desetiletí růst reálného HDP v průměru více než 7 % ročně. Pandemie však rychlý růst utlumila, ekonomika se v roce 2020 propadla o asi 0,4 % HDP a v letech 2021 a 2022 zaznamenala pomalejší růst průměrně o 2,2 % HDP ročně. Růst HDP za rok 2023 a 2024 průměrně dosahoval 3,9 % HDP a v letech 2025 a 2026 by měl dle odhadu průměrně dosahovat asi 3,3 % HDP. Důležitý je pro Laos zejména vývoz elektrické energie, který představuje více než pětinu celkového vývozu země. Přetrvávají problémy jako je nedostatečně rozvinutá průmyslová báze a závislost na hospodářském vývoji v Thajsku a Číně, kam směřují téměř 3/4 laoského vývozu a odkud pochází více než 90 % celkového dovozu.
Laos v současné době čelí značným fiskálním výzvám. Požadavky na financování v posledních letech kvůli narůstajícím vládním dluhům a dluhům státem vlastněných podniků vzrostly. Vládní zadlužení se mezi lety 2018 a 2022 zvýšilo z 57 % HDP na 112 % HDP. Odhady pro rok 2025 se pohybují mezi 95 % HDP a 118 % HDP, v obou případech však zůstává úroveň vládního zadlužení velmi vysoká. Problémem není pouze výše vládního dluhu, ale zejména jeho relativně vysoká nákladovost, nedostatek finančních zdrojů k pokrytí těchto nákladů a velmi omezená příjmová základna. Zahraniční dluh tvoří asi 80 % celkového vládního dluhu a v posledních letech v důsledku prudkého znehodnocení laoského kipu vzrostl (od 09/2021 do 05/2025 znehodnocení kipu vůči USD o více než 126 %). Nízké devizové rezervy země a slabá měna by potenciálně mohly vyvolat krizi platební bilance. Přibližně polovina zahraničního vládního dluhu Laosu je tvořena závazky vůči Číně, které byly poskytnuty za účelem financování infrastrukturních projektů. Vztahy Číny s Laosem jsou dobré, Čína proto s největší pravděpodobností přistoupí na další restrukturalizaci vládního dluhu a nenechá Laos zbankrotovat.
Aktualizováno k: 20.5.2025
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
la
Silné stránky:
Naleziště nerostných surovin
Rostoucí ekonomika
Dosavadní politická stabilita
Integrace v rámci ASEAN a WTO
Hydroenergetický potenciál
Slabé stránky:
Chudá a malá ekonomika
Závislost na zahraničních zdrojích
Vysoký zahraniční dluh
Citlivost ekonomiky na externí šoky
Vysoká míra korupce
Špatné podnikatelské prostředí
Náchylnost k suchům a záplavám v důsledku klimatických změn
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 10 | 12 | 13 | 15 | 16 | 17 | 19 | 20 | 21 | 21 | 24 | - | - | - | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 1 582 | 1 842 | 2 070 | 2 288 | 2 421 | 2 569 | 2 740 | 2 837 | 2 910 | 2 973 | 3 276 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 5,98 | 7,57 | 4,26 | 6,37 | 4,13 | 1,28 | 1,60 | 0,83 | 2,04 | 3,32 | 5,10 | 3,76 | 22,96 | 31,23 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 0,71 | 3,27 | 1,21 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 6,25 | 6,35 | 6,44 | 6,54 | 6,64 | 6,74 | 6,85 | 6,95 | 7,06 | 7,17 | 7,28 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 8 254,16 | 8 029,26 | 8 006,58 | 7 833,23 | 8 042,42 | 8 127,61 | 8 124,37 | 8 244,84 | 8 401,33 | 8 679,41 | 9 045,79 | 9 697,92 | 14 035,23 | 17 688,87 | - |
