Rumunsko
Stručný politický a ekonomický přehled:
Politická scéna v Rumunsku je historicky nestabilní a vyznačuje se relativně častými změnami vlády (od 02/2012 vydržel pouze jeden premiér ve funkci déle než 3 roky). Nejdůležitější událostí posledních měsíců byla anulace prezidentských voleb v roce 2024. Vítězem prvního kola prezidentských voleb se v 11/2024 stal nezávislý nacionalistický kandidát Călin Georgescu, který vedl silnou antikampaň na sociálních sítích – proti-NATO, proti-EU a s proruskými sděleními. Na základě zpravodajských zpráv, jež konstatovaly, že kampaně podporující Georgesca byly údajně zorganizované a zřejmě i financované „státním aktérem“ (pravděpodobně Ruskem) s cílem ovlivnit hlasování, rumunský ústavní soud v 12/2024 bezprecedentně anuloval výsledky prezidentských voleb. Toto rozhodnutí uvrhlo zemi do politické krize, v nových prezidentských volbách v 05/2025, vyhrál Nicușor Dan, prozápadní starosta Bukurešti, který byl inaugurován dne 26. 5. 2025.
Ve 12/2024 se konaly také parlamentní volby, které vyhrála dosud vládnoucí středolevicová PSD, ale s nižším podílem hlasů. V 06/2025 byl do funkce premiéra jmenován Ilie Bolojan, který vede proevropsky smýšlející kabinet složený z jeho středopravé strany PNL, středolevé PSD, etnicky založené UDMR a liberální USR. Vláda má momentálně v parlamentu pohodlnou většinu a představuje naději pro politickou stabilitu. Důležitá je však skutečnost, že výrazně roste popularita krajně pravicových stran, přičemž hlavní příčiny pro jejich vzestup, kterými jsou zejména ekonomické rozčarování, institucionální nedůvěra a antielitní nálady, zůstávají neřešeny.
Země aktuálně čelí také zvýšenému geopolitickému riziku vzhledem k ruské invazi na Ukrajinu, se kterou Rumunsko sousedí. Klíčovou garanci národní bezpečnosti však představuje členství Rumunska v NATO. Mezi hlavní problémy Rumunska patří nízká úroveň infrastruktury, korupce, odliv vzdělané pracovní síly a stárnoucí populace.
Rumunsko je z hlediska výše nominálního HDP středně velká ekonomika, ovšem dle příjmů HDP na základě parity kupní síly patří spíše mezi chudší země v regionu. Ekonomiku sužuje nízká úroveň příjmů, která však poměrně rychle roste. Hospodářství je relativně dobře diverzifikované, přičemž největší sektory představují služby (zejména IT, obchod, doprava a cestovní ruch); a výrobní průmysl (zejména zpracovatelský, automobilový, těžební a chemický). Rumunsko disponuje poměrně rozsáhlým přírodním bohatstvím (úrodná zemědělská půda, zásoby ropy a zemního plynu, ložiska uranu, rozsáhlé zásoby dřeva) a velkým hydroenergetickým potenciálem. Podíl zemědělství na HDP je sice relativně malý (asi 4 % HDP), přesto je Rumunsko významným zemědělským producentem v EU se silnou produkcí obilovin, cukrové řepy a brambor. Mezi hlavní strukturální slabiny rumunské ekonomiky patří zejména stárnutí populace, nedostatek vzdělané pracovní síly a stále zaostalá infrastruktura v rurálních oblastech.
Hospodářský růst v roce 2024 zpomalil na 0,8 % HDP, což ve srovnání s přechozími lety znamenalo poměrně výrazný pokles (růst HDP v roce 2023 o 2,4 % HDP, v roce 2022 o 4,6 %, resp. o 5,7 % v roce 2021), avšak v rámci EU šlo o průměrný růst. Zpomalení růstu bylo dáno poměrně vysokou inflací, oslabením globální poptávky a skutečností, že rumunský ekonomický model, který je silně tažen spotřebou (často podporovanou dovozem), dosáhl svých limitů a vytváří tlak na obchodní bilanci. V roce 2025 se očekává mírné zrychlení růstu na 1,2 % HDP a v roce 2026 dále na 2,2 % HDP. Dlouhodobý růstový potenciál a podporu investic by mělo podpořit navýšení finančních prostředků z EU. V rámci programu RRF byly Rumunsku (po revizi v 12/2023) přiděleny finanční prostředky ve výši 28,5 mld. EUR. Tyto prostředky jsou však spojeny s reformami, tudíž záleží, do jaké míry bude země schopná plnit kritéria čerpání. Do konce roku 2024 se Rumunsku podařilo načerpat 9,5 mld. EUR.
Vládní dluhové zatížení se vlivem pandemie COVID-19 meziročně zvýšilo z 35 % HDP na 47 % HDP v roce 2020 a na podobné úrovni se drželo do roku 2023. V roce 2024 došlo k růstu vládního dluhu na asi 55 % HDP. V roce 2025 se očekává, že vládní dluh v poměru k HDP překročí 60 % a v roce 2026 by měl dosáhnout asi 64 % HDP. Vládní dluh považujeme navzdory jeho růstu v posledních letech za udržitelný, přesto je nutné v této souvislosti zachovat obezřetnost. Náklady na platby úroků jsou zatím poměrně nízké a v roce 2025 by měly dosáhnout 8,2 % vládních příjmů. Oproti roku 2022 se však tento ukazatel více než zdvojnásobil. Slabinou vládního dluhu je zejména skutečnost, že o něco více než polovina vládního dluhu je denominována v cizí měně (z toho asi 81 % v EUR). Riziko krize likvidity je na druhou stranu zmírněno dlouhou průměrnou dobou splatnosti vládního dluhu, která činí asi 7 let. Pozitivní je také finanční podpora ze strany EU v rámci výše zmíněného programu RRF. Nová vláda se snaží o fiskální konsolidaci, ale její tempo v nejbližších letech bude s ohledem na pomalý hospodářský růst i strukturální výzvy pouze pozvolné.
Aktualizováno k: 11.7.2025
OECD:
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ro
Silné stránky:
Integrace v rámci EU
Dobrý střednědobý růstový potenciál země
Relativně nízké vládní zadlužení
Slabé stránky:
Časté změny vlád
Nerozvinutá infrastruktura v rurálních oblastech
Odliv vzdělané pracovní síly
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 170 | 193 | 0 | 190 | 200 | 178 | 185 | 210 | 243 | 252 | 252 | 287 | 296 | 351 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 8 307 | 9 472 | 0 | 9 427 | 9 968 | 8 928 | 9 360 | 10 692 | 12 482 | 12 997 | 13 101 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 6,09 | 5,79 | 3,33 | 3,98 | 1,07 | -0,59 | -1,54 | 1,34 | 4,63 | 3,83 | 2,63 | 5,05 | 13,80 | 10,40 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 38,31 | 41,03 | 40,89 | 41,15 | 41,90 | 42,17 | 43,48 | 44,82 | 44,99 | 44,29 | 41,16 | 46,13 | 50,26 | 43,94 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 31,64 | 35,24 | 35,71 | 40,25 | 41,48 | 41,35 | 42,42 | 42,33 | 41,50 | 40,08 | 36,76 | 40,48 | 43,36 | 39,15 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 9,03 | 9,09 | 8,69 | 8,99 | 8,59 | 8,39 | 45 329,00 | 6,09 | 45 778,00 | 4,89 | 6,08 | 5,61 | 5,63 | 5,57 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 20,47 | 20,34 | 20,23 | 20,13 | 20,04 | 19,93 | 19,80 | 19,65 | 19,51 | 19,36 | 19,24 | - | - | - | - |
Celkové vládní příjmy (% HDP) | 32,38 | 32,54 | 32,32 | 33,69 | 34,25 | 35,47 | 32,45 | 31,07 | 31,64 | 31,90 | 32,43 | 32,77 | 33,97 | 33,58 | - |
Celkové vládní výdaje (% HDP) | 35,65 | 34,71 | 33,21 | 33,13 | 33,09 | 32,66 | 33,25 | 32,92 | 33,75 | 34,68 | 39,13 | 37,83 | 38,10 | 37,02 | - |
Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | -3,27 | -2,17 | -0,89 | 0,55 | 1,16 | 2,80 | -0,80 | -1,86 | -2,11 | -2,78 | -6,69 | -5,05 | -4,13 | -3,44 | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -7,49 | -6,79 | -1 944 891,51 | -4,25 | -4,42 | -5,06 | -5,76 | -6,92 | -7,40 | -7,93 | -8,60 | -9,52 | -11,34 | -8,93 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 3,18 | 3,05 | 1 016 166,00 | 3,33 | 3,35 | 4,01 | 4,06 | 4,05 | 3,94 | 4,24 | 4,24 | 4,16 | 4,69 | 4,57 | - |
