Rumunsko

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická scéna v Rumunsku je historicky nestabilní a vyznačuje se relativně častými změnami vlády (od 02/2012 vydržel pouze jeden premiér ve funkci déle než 3 roky). Nejdůležitější událostí posledních měsíců byla anulace prezidentských voleb v roce 2024. Vítězem prvního kola prezidentských voleb se v 11/2024 stal nezávislý nacionalistický kandidát Călin Georgescu, který vedl silnou antikampaň na sociálních sítích – proti-NATO, proti-EU a s proruskými sděleními. Na základě zpravodajských zpráv, jež konstatovaly, že kampaně podporující Georgesca byly údajně zorganizované a zřejmě i financované „státním aktérem“ (pravděpodobně Ruskem) s cílem ovlivnit hlasování, rumunský ústavní soud v 12/2024 bezprecedentně anuloval výsledky prezidentských voleb. Toto rozhodnutí uvrhlo zemi do politické krize, v nových prezidentských volbách v 05/2025, vyhrál Nicușor Dan, prozápadní starosta Bukurešti, který byl inaugurován dne 26. 5. 2025.

Ve 12/2024 se konaly také parlamentní volby, které vyhrála dosud vládnoucí středolevicová PSD, ale s nižším podílem hlasů. V 06/2025 byl do funkce premiéra jmenován Ilie Bolojan, který vede proevropsky smýšlející kabinet složený z jeho středopravé strany PNL, středolevé PSD, etnicky založené UDMR a liberální USR. Vláda má momentálně v parlamentu pohodlnou většinu a představuje naději pro politickou stabilitu. Důležitá je však skutečnost, že výrazně roste popularita krajně pravicových stran, přičemž hlavní příčiny pro jejich vzestup, kterými jsou zejména ekonomické rozčarování, institucionální nedůvěra a antielitní nálady, zůstávají neřešeny.

Země aktuálně čelí také zvýšenému geopolitickému riziku vzhledem k ruské invazi na Ukrajinu, se kterou Rumunsko sousedí. Klíčovou garanci národní bezpečnosti však představuje členství Rumunska v NATO. Mezi hlavní problémy Rumunska patří nízká úroveň infrastruktury, korupce, odliv vzdělané pracovní síly a stárnoucí populace.

Rumunsko je z hlediska výše nominálního HDP středně velká ekonomika, ovšem dle příjmů HDP na základě parity kupní síly patří spíše mezi chudší země v regionu. Ekonomiku sužuje nízká úroveň příjmů, která však poměrně rychle roste. Hospodářství je relativně dobře diverzifikované, přičemž největší sektory představují služby (zejména IT, obchod, doprava a cestovní ruch); a výrobní průmysl (zejména zpracovatelský, automobilový, těžební a chemický). Rumunsko disponuje poměrně rozsáhlým přírodním bohatstvím (úrodná zemědělská půda, zásoby ropy a zemního plynu, ložiska uranu, rozsáhlé zásoby dřeva) a velkým hydroenergetickým potenciálem. Podíl zemědělství na HDP je sice relativně malý (asi 4 % HDP), přesto je Rumunsko významným zemědělským producentem v EU se silnou produkcí obilovin, cukrové řepy a brambor.  Mezi hlavní strukturální slabiny rumunské ekonomiky patří zejména stárnutí populace, nedostatek vzdělané pracovní síly a stále zaostalá infrastruktura v rurálních oblastech.

Hospodářský růst v roce 2024 zpomalil na 0,8 % HDP, což ve srovnání s přechozími lety znamenalo poměrně výrazný pokles (růst HDP v roce 2023 o 2,4 % HDP, v roce 2022 o 4,6 %, resp. o 5,7 % v roce 2021), avšak v rámci EU šlo o průměrný růst. Zpomalení růstu bylo dáno poměrně vysokou inflací, oslabením globální poptávky a skutečností, že rumunský ekonomický model, který je silně tažen spotřebou (často podporovanou dovozem), dosáhl svých limitů a vytváří tlak na obchodní bilanci.  V roce 2025 se očekává mírné zrychlení růstu na 1,2 % HDP a v roce 2026 dále na 2,2 % HDP. Dlouhodobý růstový potenciál a podporu investic by mělo podpořit navýšení finančních prostředků z EU. V rámci programu RRF byly Rumunsku (po revizi v 12/2023) přiděleny finanční prostředky ve výši 28,5 mld. EUR. Tyto prostředky jsou však spojeny s reformami, tudíž záleží, do jaké míry bude země schopná plnit kritéria čerpání. Do konce roku 2024 se Rumunsku podařilo načerpat 9,5 mld. EUR.

   Vládní dluhové zatížení se vlivem pandemie COVID-19 meziročně zvýšilo z 35 % HDP na 47 % HDP v roce 2020 a na podobné úrovni se drželo do roku 2023. V roce 2024 došlo k růstu vládního dluhu na asi 55 % HDP. V roce 2025 se očekává, že vládní dluh v poměru k HDP překročí 60 % a v roce 2026 by měl dosáhnout asi 64 % HDP. Vládní dluh považujeme navzdory jeho růstu v posledních letech za udržitelný, přesto je nutné v této souvislosti zachovat obezřetnost. Náklady na platby úroků jsou zatím poměrně nízké a v roce 2025 by měly dosáhnout 8,2 % vládních příjmů. Oproti roku 2022 se však tento ukazatel více než zdvojnásobil. Slabinou vládního dluhu je zejména skutečnost, že o něco více než polovina vládního dluhu je denominována v cizí měně (z toho asi 81 % v EUR). Riziko krize likvidity je na druhou stranu zmírněno dlouhou průměrnou dobou splatnosti vládního dluhu, která činí asi 7 let. Pozitivní je také finanční podpora ze strany EU v rámci výše zmíněného programu RRF. Nová vláda se snaží o fiskální konsolidaci, ale její tempo v nejbližších letech bude s ohledem na pomalý hospodářský růst i strukturální výzvy pouze pozvolné.

Aktualizováno k: 11.7.2025
Barometr rizik EGAP: 
C
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Integrace v rámci EU

Dobrý střednědobý růstový potenciál země

Relativně nízké vládní zadlužení

Slabé stránky: 

Časté změny vlád

Nerozvinutá infrastruktura v rurálních oblastech

Odliv vzdělané pracovní síly

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)1701930190200178185210243252252287296351-
Nominální HDP/obyv. (USD)8 3079 47209 4279 9688 9289 36010 69212 48212 99713 101----
Inflace (%)6,095,793,333,981,07-0,59-1,541,344,633,832,635,0513,8010,40-
Celkový objem importu (% HDP)38,3141,0340,8941,1541,9042,1743,4844,8244,9944,2941,1646,1350,2643,94-
Celkový objem exportu (% HDP)31,6435,2435,7140,2541,4841,3542,4242,3341,5040,0836,7640,4843,3639,15-
Míra nezaměstnanosti (%)9,039,098,698,998,598,3945 329,006,0945 778,004,896,085,615,635,57-
Počet obyvatel (mil.)20,4720,3420,2320,1320,0419,9319,8019,6519,5119,3619,24----
Celkové vládní příjmy (% HDP)32,3832,5432,3233,6934,2535,4732,4531,0731,6431,9032,4332,7733,9733,58-
Celkové vládní výdaje (% HDP)35,6534,7133,2133,1333,0932,6633,2532,9233,7534,6839,1337,8338,1037,02-
Saldo vládního rozpočtu (% HDP)-3,27-2,17-0,890,551,162,80-0,80-1,86-2,11-2,78-6,69-5,05-4,13-3,44-
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)-7,49-6,79-1 944 891,51-4,25-4,42-5,06-5,76-6,92-7,40-7,93-8,60-9,52-11,34-8,93-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)3,183,051 016 166,003,333,354,014,064,053,944,244,244,164,694,57-


Legenda