Ruská federace

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Moc je centralizována v rukou prezidenta Vladimíra Putina, který svůj post obhájil v posledních prezidentských volbách v březnu 2024. Poslední ústavní změny mu umožňují opětovně kandidovat, což by v případě volebního úspěchu znamenalo prodloužení jeho funkčního období do roku 2036. Opozice je znevýhodněná, roztříštěná a slabá. V únoru 2022 propukla válka na Ukrajině, která zásadně ovlivňuje ekonomiku i veřejné finance. Zásadně se navýšily veřejné výdaje na zbrojení, průmysl je militarizován. Pokračuje odklon Ruska od Západu, který rozšiřuje sankce uvalené na Rusko a politicky, finančně i vojensky podporuje Ukrajinu. Existuje riziko vyvlastnění, zvláště pokud Západní země přistoupí k použití zmrazených ruských aktiv na pomoc Ukrajině.

Rusko disponuje velkou a relativně vyspělou ekonomikou s obrovským surovinovým bohatstvím. Ekonomika doplácí na dlouhodobé zásadní strukturální problémy - závislost na vývozu ropy a zemního plynu, nedostatečná konkurenceschopnost, dlouhodobě nízká míra investic, slabší infrastruktura, slabé instituce, korupce, rigidní pracovní trh, vysoké angažmá státu a velkých firem v ekonomice, včetně intervencionistického přístupu vlády a stárnoucí populace. Orgány státu budou výhledově pravděpodobně dominovat tvorbě hospodářské politiky (investice z vládních zdrojů, podpora spotřeby atp.) a vláda se nebude spoléhat na soukromý sektor jako zdroj hospodářského impulzu. V kombinaci s konfliktem na Ukrajině a nově také útoky Ukrajinců na ruské rafinerie tak ekonomický růst Ruska značně zeslábnul a v příští roce hrozí technická recese. EU se společně se západními partnery snaží omezit financování Ruska, kterému se však daří sankce obcházet. Státy jako Čína, Indie a Turecko se k sankcím nepřidaly a nakupují ruské komodity se slevami. Problémem jsou snižující se ceny ropy, které klesají na před-covidovou úroveň.  

Západní země zmrazily Rusku více jak polovinu devizových rezerv a Rusko v červnu 2022 formálně defaultovalo, i když finančních a devizových prostředků mělo technicky dostatek. Všechny tři externí ratingové agentury od začátku dubna 2022 přestaly Rusko hodnotit (po drastických propadech ratingů). Veřejné a externí zadlužení zůstává nízké. Vláda pokračuje v obezřetné fiskální politice. Přechod na válečnou ekonomiku, různé vládní stimuly a sankce Západních zemí zvýšily inflaci, se kterou centrální banka bojuje za pomoci vysokých úrokových sazeb a kurzových intervencí. Inflaci se CB postupně daří snižovat, ale zůstává stále nad inflačním cílem, a pokles úrokových sazeb proto bude jen pozvolný a opatrný. Rozpočtové financování je relativně napjaté, musí se omezovat výdaje a postupně se zvyšují daně.

Aktualizováno k: 4.12.2025
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Velikost populace, území a ekonomiky

Přírodní a surovinová základna

Regionální mocnost

Euroasijská hospodářská unie

Slabé stránky: 

Probíhající konflikt na Ukrajině

Velmi špatné vztahy s EU a USA a sankce

Dlouhodobé strukturální problémy ekonomiky

Závislost na exportu surovinových zdrojů

Korupce a klientelismus

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)1 6362 0462 2082 2922 0591 3631 2771 5741 6571 6931 4931 8432 2662 021-
Nominální HDP/obyv. (USD)11 39914 23715 33615 88414 2359 4048 78910 81711 37211 60710 231----
Inflace (%)6,858,445,076,757,8215,537,043,682,884,473,386,69---
Celkový objem importu (% HDP)19,6119,9820,2420,4420,6920,6620,6620,7920,7920,8020,4420,4315,2318,75-
Celkový objem exportu (% HDP)27,1328,0626,9125,8527,1128,7025,8526,0930,7928,4325,5229,7728,0323,08-
Míra nezaměstnanosti (%)7,366,5116 558,005,485,155,565,525,194,794,605,764,833,953,16-
Počet obyvatel (mil.)143,48143,70143,99144,33144,66144,99145,28145,53145,73145,87145,93----
Celkové vládní příjmy (% HDP)80,5072,4365,36------------
Celkové vládní výdaje (% HDP)67,9062,0362,65------------
Saldo vládního rozpočtu (% HDP)12,5910,402,71------------
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)8,999,628,687,889,1710,887,077,2811,779,806,2610,4813,936,02-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)30,3729,3830,8431,8438,3860,9467,0658,3462,6764,7472,1073,6568,4885,16-


Legenda