Ruská federace
Stručný politický a ekonomický přehled:
Moc je centralizována v rukou prezidenta Vladimíra Putina, který svůj post obhájil v posledních prezidentských volbách v březnu 2024. Poslední ústavní změny mu umožňují opětovně kandidovat, což by v případě volebního úspěchu znamenalo prodloužení jeho funkčního období do roku 2036. Opozice je znevýhodněná, roztříštěná a slabá. V únoru 2022 propukla válka na Ukrajině, která zásadně ovlivňuje ekonomiku i veřejné finance. Zásadně se navýšily veřejné výdaje na zbrojení, průmysl je militarizován. Pokračuje odklon Ruska od Západu, který rozšiřuje sankce uvalené na Rusko a politicky, finančně i vojensky podporuje Ukrajinu. Existuje riziko vyvlastnění, zvláště pokud Západní země přistoupí k použití zmrazených ruských aktiv na pomoc Ukrajině.
Rusko disponuje velkou a relativně vyspělou ekonomikou s obrovským surovinovým bohatstvím. Ekonomika doplácí na dlouhodobé zásadní strukturální problémy - závislost na vývozu ropy a zemního plynu, nedostatečná konkurenceschopnost, dlouhodobě nízká míra investic, slabší infrastruktura, slabé instituce, korupce, rigidní pracovní trh, vysoké angažmá státu a velkých firem v ekonomice, včetně intervencionistického přístupu vlády a stárnoucí populace. Orgány státu budou výhledově pravděpodobně dominovat tvorbě hospodářské politiky (investice z vládních zdrojů, podpora spotřeby atp.) a vláda se nebude spoléhat na soukromý sektor jako zdroj hospodářského impulzu. V kombinaci s konfliktem na Ukrajině a nově také útoky Ukrajinců na ruské rafinerie tak ekonomický růst Ruska značně zeslábnul a v příští roce hrozí technická recese. EU se společně se západními partnery snaží omezit financování Ruska, kterému se však daří sankce obcházet. Státy jako Čína, Indie a Turecko se k sankcím nepřidaly a nakupují ruské komodity se slevami. Problémem jsou snižující se ceny ropy, které klesají na před-covidovou úroveň.
Západní země zmrazily Rusku více jak polovinu devizových rezerv a Rusko v červnu 2022 formálně defaultovalo, i když finančních a devizových prostředků mělo technicky dostatek. Všechny tři externí ratingové agentury od začátku dubna 2022 přestaly Rusko hodnotit (po drastických propadech ratingů). Veřejné a externí zadlužení zůstává nízké. Vláda pokračuje v obezřetné fiskální politice. Přechod na válečnou ekonomiku, různé vládní stimuly a sankce Západních zemí zvýšily inflaci, se kterou centrální banka bojuje za pomoci vysokých úrokových sazeb a kurzových intervencí. Inflaci se CB postupně daří snižovat, ale zůstává stále nad inflačním cílem, a pokles úrokových sazeb proto bude jen pozvolný a opatrný. Rozpočtové financování je relativně napjaté, musí se omezovat výdaje a postupně se zvyšují daně.
Aktualizováno k: 4.12.2025
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ru
Silné stránky:
Velikost populace, území a ekonomiky
Přírodní a surovinová základna
Regionální mocnost
Euroasijská hospodářská unie
Slabé stránky:
Probíhající konflikt na Ukrajině
Velmi špatné vztahy s EU a USA a sankce
Dlouhodobé strukturální problémy ekonomiky
Závislost na exportu surovinových zdrojů
Korupce a klientelismus
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Nominální HDP (mld. USD) | 1 636 | 2 046 | 2 208 | 2 292 | 2 059 | 1 363 | 1 277 | 1 574 | 1 657 | 1 693 | 1 493 | 1 843 | 2 266 | 2 021 | - |
| Nominální HDP/obyv. (USD) | 11 399 | 14 237 | 15 336 | 15 884 | 14 235 | 9 404 | 8 789 | 10 817 | 11 372 | 11 607 | 10 231 | - | - | - | - |
| Inflace (%) | 6,85 | 8,44 | 5,07 | 6,75 | 7,82 | 15,53 | 7,04 | 3,68 | 2,88 | 4,47 | 3,38 | 6,69 | - | - | - |
| Celkový objem importu (% HDP) | 19,61 | 19,98 | 20,24 | 20,44 | 20,69 | 20,66 | 20,66 | 20,79 | 20,79 | 20,80 | 20,44 | 20,43 | 15,23 | 18,75 | - |
| Celkový objem exportu (% HDP) | 27,13 | 28,06 | 26,91 | 25,85 | 27,11 | 28,70 | 25,85 | 26,09 | 30,79 | 28,43 | 25,52 | 29,77 | 28,03 | 23,08 | - |
| Míra nezaměstnanosti (%) | 7,36 | 6,51 | 16 558,00 | 5,48 | 5,15 | 5,56 | 5,52 | 5,19 | 4,79 | 4,60 | 5,76 | 4,83 | 3,95 | 3,16 | - |
| Počet obyvatel (mil.) | 143,48 | 143,70 | 143,99 | 144,33 | 144,66 | 144,99 | 145,28 | 145,53 | 145,73 | 145,87 | 145,93 | - | - | - | - |
| Celkové vládní příjmy (% HDP) | 80,50 | 72,43 | 65,36 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Celkové vládní výdaje (% HDP) | 67,90 | 62,03 | 62,65 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | 12,59 | 10,40 | 2,71 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 8,99 | 9,62 | 8,68 | 7,88 | 9,17 | 10,88 | 7,07 | 7,28 | 11,77 | 9,80 | 6,26 | 10,48 | 13,93 | 6,02 | - |
| Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 30,37 | 29,38 | 30,84 | 31,84 | 38,38 | 60,94 | 67,06 | 58,34 | 62,67 | 64,74 | 72,10 | 73,65 | 68,48 | 85,16 | - |
