Česká vlajka = český podíl (E15)

Pátek, 30. Červen 2017

Když v polovině loňského července poprvé zavítal do Česka prototyp vojenského víceúčelového transportního letounu KC-390 společnosti Embraer, byla to jedna z leteckých událostí roku. A to nejenom pro fanoušky letectví, kteří v hojném počtu pozorovali na okraji letiště Vodochody jeho přílet a zkušební lety, ale také pro představitele společnosti Aero Vodochody, která se podílí na vývoji a výrobě letadla, jež se má stát konkurentem známých amerických Herkulů.

Díky tomu, že EGAP poskytl pojistku na úvěr určený na financování vývoje a výroby náběžné hrany křídla a také výroby všech dveří, nákladní rampy a zadní části trupu, mohl jsem si i já tento letoun důkladně prohlédnout. Bylo skvělé vidět, že tato podpora se vyplatila. Pojistkou v přibližné hodnotě 670 milionů korun podpořil EGAP vývoz za více než 7,9 miliardy korun.

Ostatně naše pojišťovna má v podpoře exportu výrobků leteckého průmyslu bohatou tradici. Za 25 let svého fungování uzavřela v tomto odvětví pojistné smlouvy přesahující 30 miliard korun.

Největší podíl uzavřených pojistek, téměř 80 procent, připadl na Spojené státy americké, kam vyvezla společnost Aero Vodochody desítky vrtulníků Sikorsky. Aeru pojistil EGAP v letech 2014 a 2015 vývoz proudových letounů L 159 do Iráku.

Historicky první zakázkou pojištěnou EGAP byl nicméně vývoz letounů L 59 do Tuniska. Aero Vodochody získalo tuto zakázku už v roce 1994 a pojistili jsme export letounů za více než dvě miliardy korun. Do všech kontinentů světa pak zamířily také letouny L 410 z LET Kunovice.

Výhodou českého leteckého průmyslu je jeho rozmanitost.

A tak EGAP mohl podpořit i menší zakázky. Ve spolupráci s americkou exportní agenturou US EXIM jsme pojistili vývoz leteckých motorů z GE Aviation v řádu milionů korun. Unikátní H-80 vyrobené v areálu bývalé pražské Waltrovky byly namontovány do amerických práškovacích letadel firmy Trush a vyvezeny například do Brazílie nebo Uruguaye. Stejná společnost – tedy GE Aviation, získala pojištění i na další unikátní zakázku – export 16 turbovrtulových motorů na Mauritius. Co se týká netradičních českých letadel (typu L 39, L 159 a L 410), pojistil EGAP předexportní úvěr na výrobu malých sportovních letadel Sport Cruiser z dílny úspěšného mladého kunovického výrobce – společnosti Czech Sport Aicraft.

Celkově se do USA vyvezlo po roce 2010 přes 200 těchto letadel.

V podpoře českého leteckého průmyslu chceme pokračovat. Oboru se po několika letech krize začalo dařit a navazuje na více než sto let trvající historii výroby letadel v Česku. Pro pojištění od EGAP platí také v tomto případě jednoduché pravidlo – podpoří kvalitní obchodní případy i do rizikovějších teritorií, pokud to pomůže českému průmyslu a zaměstnanosti.