Z Waltrovky až do Střední Ameriky (E15)

Pátek, 21. Červenec 2017

Exportní pojišťovna EGAP už podpořila letecké obchody za 30 miliard korun. Novinkou je vývoz motorů H80 z GE Aviation Czech.

Když v polovině loňského července do Česka poprvé zavítal prototyp vojenského víceúčelového transportního letounu KC-390 společnosti Embraer, byla to bezesporu jedna z leteckých událostí roku. A to nejenom pro fanoušky letectví, kteří v hojném počtu pozorovali na okraji letiště Vodochody jeho přílet a zkušební lety, ale také pro představitele společnosti Aero Vodochody. Právě ta se podílí na vývoji a výrobě letadla, které se má stát konkurentem známých amerických herkulů. „Exportní pojišťovna EGAP v tomto případě poskytla pojistku na úvěr určený na financování vývoje a výroby náběžné hrany křídla a také výrobu všech dveří, nákladní rampy a zadní části trupu. A bylo skvělé vidět, že tato podpora se vyplatila.

Pojistkou v přibližné hodnotě 670 milionů korun EGAP v tomto případě podpořil vývoz za více než 7,9 miliardy korun,“ doplňuje generální ředitel EGAP Jan Procházka.

Pojišťovna EGAP má ostatně v podpoře exportu výrobků leteckého průmyslu bohatou tradici.

Za 25 let svého fungování uzavřela v tomto odvětví pojistné smlouvy za více než 30 miliard korun.

Největší podíl uzavřených pojistek – téměř 80 procent, připadl na Spojené státy americké, kam například společnost Aero Vodochody vyvezla desítky vrtulníků Sikorsky. Rovněž Aeru pak EGAP pojistil v letech 2014 a 2015 vývoz proudových letounů L-159 do Iráku. Historicky první zakázkou pojištěnou EGAP byl ale vývoz letounů L-59 do Tuniska. Aero Vodochody získalo tuto zakázku už v roce 1994 a pojistili jsme export letounů za více než dvě miliardy korun. Do všech kontinentů světa pak zamířily také letouny L-410 z LET Kunovice, respektive od jeho nástupce – společnosti Aircraft Industries.

Obrovskou výhodou českého leteckého průmyslu je jeho rozmanitost. A tak EGAP mohl podpořit i menší zakázky. Ve spolupráci s americkou exportní agenturou US EXIM jsme například pojistili vývoz leteckých motorů z GE Aviation Czech v řádu milionů korun. Jedinečné H80 vyrobené v areálu bývalé pražské Waltrovky byly namontovány do amerických práškovacích letadel firmy Trush a vyvezeny například do Brazílie nebo Uruguaye. „Takových letadel už bylo zkompletováno celkem osm a o dalších dodávkách nyní jednáme. Americká US EXIM má velký zájem na další spolupráci,“ potvrzuje ředitel EGAP Jan Procházka.

Stejná společnost – tedy GE Aviation, získala pojištění i na další unikátní zakázku – export turbovrtulových motorů na Mauritius.

Ve dvou etapách už EGAP pojistil na tento ostrov dodávky celkem 28 motorů vyrobených v Praze.

„A opět můžeme potvrdit, že tato spolupráce není u konce – v těchto dnech jednáme o dalších dodávkách,“ upřesňuje Jan Procházka.

Pojistná hodnota u vývozu na Mauritius přitom už přesáhla částku 250 milionů korun.

Co se týká netradičních českých letadel, pojistil EGAP předexportní úvěr na výrobu lehkých sportovních letadel Sport Cruiser z dílny úspěšného mladého kunovického výrobce – společnosti Czech Sport Aircraft.

Celkově se do USA vyvezlo po roce 2010 více než 250 těchto letadel.

V podpoře českého leteckého průmyslu chce pojišťovna EGAP samozřejmě pokračovat. Oboru se po několika letech krize začalo opět dařit a navazuje na více než sto let trvající tradici výroby letadel v Česku. Pro pojištění od EGAP tak platí i v tomto případě jednoduché pravidlo – podpoří kvalitní obchodní případy i do rizikovějších teritorií. Pokud to pomůže českému průmyslu a zaměstnanosti.