Governance

Governance

Spokojenost klientů

Ekonomické výsledky, stabilita a udržitelnost
Spokojenost klientů
Transparentnost

Etika a odpovědné podnikání

Soulad s právními předpisy a řízení rizik
Etické podnikání, opatření proti korupci, praní špinavých peněz a financování terorismu

Inovace a podpora podnikatelů

Inovace produktů a služeb
Podpora exportu výsledků VaV
Podpora podnikatelů v ČR

Spokojenost klientů

 

  • Ekonomické výsledky, stabilita a udržitelnost

    Velmi důležitým cílem EGAP je být dlouhodobě udržitelným s vyrovnaným hospodařením a v maximální možné míře fungovat nezávisle na státních dotacích. K tomuto přispívá kvalitní řízení kapitálu, rizik a pravidelné testování postačitelnosti pojistných sazeb.

    S ohledem na průměrnou délku trvání podpořených projektů a přirozeně proticyklický charakter činnosti EGAP je nutné ekonomickou udržitelnost hodnotit s dostatečným odstupem v dlouhém časovém horizontu. Krátkodobé ztráty z činnosti EGAP jsou přípustné a jak ukazuje praxe nejen z České republiky, ale z celého světa, prakticky nevyhnutelné. Tyto ztráty by měly být vyrovnány v dobách ekonomického růstu a snižování rizik na zahraničních trzích, jak to rovněž předpokládá Konsensus OECD (Ujednání OECD o pravidlech pro státem podporované vývozní úvěry), kterým se EGAP při své činnosti řídí.

  • Spokojenost klientů

    Spokojenost klientů je pro nás prioritou, proto v EGAP neustále pracujeme na budování a podporování dlouhodobých vztahů s klienty prostřednictvím pravidelných setkání a také hledáním optimálních řešení pro jejich specifické potřeby.

    Za účelem zefektivnění našich služeb jsme zavedli online systém EOL (EGAP online). Prostřednictvím tohoto klientského rozhraní mohou naši klienti digitálně podávat žádosti a komunikovat s námi své požadavky, čímž se výrazně snižuje administrativní zátěž na straně klienta i na straně EGAP. Tímto způsobem jsou maximálně zjednodušeny a urychleny mnohé dříve časově náročné procesy.

    Portál EOL nabízí stávajícím i nově příchozím klientům přístup do tzv. klientské zóny, která klientovi efektivně umožní pracovat se svými žádostmi, smlouvami a jinými požadavky, v kteroukoli denní dobu a z tepla své vlastní kanceláře. Klient má na svém účtu k dispozici kompletní souhrnný přehled o svých současných ale i historických aktivitách, od podaných žádostí až po podepsané smlouvy. Zároveň má klient i přehled, kdo ze zaměstnanců EGAP má daný obchodní případ na starosti. Na jedno kliknutí může do EGAP odeslat žádost např. o prescoring, dodatek ke smlouvě či k pojistnému rozhodnutí.

    Díky tomuto rozhraní již není nutné tisknout žádosti a zasílat je fyzicky na adresu EGAP. Systém sám vytvoří PDF soubor žádosti a uloží jej online do složky obchodního případu.

    Klientské rozhraní je v aktivní spolupráci s našimi klienty nadále rozvíjeno a rozšiřováno o další produkty a funkčnosti. Patří mezi ně jednoduché zasílání hlášení o čerpání a splácení či podávání oznámení o hrozbě pojistné události.

  • Transparentnost

    EGAP se podřizuje přísnému požadavku naprosté finanční transparentnosti. Zvýšení transparentnosti napomáhá fakt, že EGAP podléhá povinnosti uveřejňovat smlouvy v registru smluv a v rámci nákupu se řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek.

    EGAP zároveň zveřejňuje hlavní výsledky své činnosti mimo jiné v rámci auditovaných výročních zpráv, stejně jako v rámci zprávy o solventnosti a finanční situaci zpracovávané v rámci pravidel Solvency II.

Etika a odpovědné podnikání

 

  • Soulad s právními předpisy

    Dodržování právních předpisů a interních postupů je odpovědností každého zaměstnance EGAP. V EGAP nechybí role interního Compliance officera, který dohlíží na vzájemný soulad postupů a procesů uvnitř EGAP, stejně jako na soulad těchto postupů a procesů s právními předpisy, které se na činnost EGAP vztahují. Dohlížení na soulad není nicméně odpovědností pouze Compliance officera, ale jedná se o průřezovou sdílenou odpovědnost každého člena týmu EGAP.

    Etické podnikání, opatření proti korupci, praní špinavých peněz a financování terorismu

    EGAP vyvíjí maximální úsilí ke snižování rizika korupce, praní špinavých peněz nebo terorismu. Klade velký důraz na etické podnikatelské postupy a fair play. U programu záruk COVID Plus a EGAP Plus byl zaveden AML systém (AML = Anti-Money Laundering = zamezení praní špinavých peněz), u pojišťovacích činností provádí ověření AML převážně pojišťovaná banka.

Inovace a podpora podnikatelů

 

  • Inovace produktů a služeb

    V roce 2018 vznikl interní Produktový výbor za účelem zkvalitnění produktového řízení a poskytovaných služeb. Cílem výboru je mimo jiné aktivně sledovat a vyhodnocovat potřeby klientů a flexibilně reagovat na požadavky trhu při zavádění inovací v oblasti produktového portfolia.

    Inspiraci pro rozvoj našeho portfolia čerpáme od řady stakeholderů. Pravidelná setkání zástupců EGAP s vedením KEF pod ČBA mají za cíl diskutovat nové trendy a vývoj bankovních produktů a umožňují tyto novinky pak aktivně aplikovat v rámci inovací pojistných produktů. Během roku se podněty na vylepšení našich produktů a služeb sbírají na pravidelně pořádaných seminářích a konferencích od přítomných zástupců klientů.

    Pracovní skupina k exportnímu financování a pojišťování existuje i na vládní úrovni, mezi její členy patří například MPO, MF, EGAP, ČEB, a i tato skupina usiluje o rozvoj nástrojů pro podporu konkurenceschopnosti českých exportérů. Kromě toho se EGAP pravidelně potkává s ostatními světovými ECAs za účelem sdílení zkušeností a know-how.

    Podpora exportu výsledků činnosti VaV

    Významnou oblastí, kterou se EGAP snaží nadále rozvíjet, je podpora projektů s prvky výzkumu a vývoje (VaV). Již nyní mohou exportéři takových projektů využít v určitých případech výhodnější podmínky pojištění ve formě snížené spoluúčasti.

    I nadále pokračuje aktivní spolupráce EGAP s TAČR (Technologickou agenturou ČR) a dalšími institucemi podporujícími VaV. V rámci této spolupráce se identifikují projekty s exportním potenciálem, které by mohly být podpořeny ze strany EGAP. Úspěšný případ podpořeného vývozu VaV reprezentuje například společnost LESIKAR, a.s., která se zaměřuje na vývoj a výrobu unikátních snímačů otáček, polohy, hladiny a tlaku. Firma v minulosti za pomoci předexportního financování pojištěného produktem EGAP „F“ dokončila certifikaci a rozjela výrobu nové generace snímačů a již má nové zákazníky i mimo EU.

  • Podpora podnikatelů v ČR

  • Hlavním posláním EGAP je pomáhat českým podnikům úspěšně vyvážet své produkty a služby a investovat na zahraničních trzích. Především se jedná o taková území, jejichž rizika není komerční trh schopen pokrýt v obdobném rozsahu a EGAP tímto způsobem přispívá k diverzifikaci a zvyšování konkurenceschopnosti českého exportu i mimo země Evropské unie.

    Dlouhodobě v EGAP usilujeme o zpřístupnění našich služeb co největšímu počtu českých firem. V tomto kontextu nabízíme komplexní portfolio produktů, které poskytuje řešení pro všechny velikosti podnikatelských subjektů ve všech fázích exportního případu. Dále také pořádáme workshopy a semináře pro podnikatele, na kterých sdílíme své zkušenosti ze zahraničních trhů.

    EGAP nezapomíná na podporu českých podnikatelů ani v rámci činností mimo pojištění. Například v případě nákupu dárků pro své partnery či vlastní zaměstnance se snažíme pro tyto účely volit převážně produkty drobných českých výrobců, zemědělců a chovatelů či nakupujeme výrobky chráněných dílen a jiných institucí zaměstnávajících hendikepované osoby. Ročně je čerpáno cca 1 mil. Kč v rámci odběru zboží a služby od firem, které zaměstnávají lidi s handicapem. Cílem je tuto částku postupně zvyšovat.